More Links

Friday, August 6, 2010

Pasukan TNI INDOBATT UNIFIL Indonesia ngacir pakai Taksi dari Medan Pertempuran !!!!!!




Beirut - Media Libanon mengecam pasukan perdamaian PBB di Libanon atau UN Interim Force in Lebanon (UNIFIL) menyusul pertempuran yang terjadi di perbatasan Israel dan Libanon pada Selasa, 3 Agustus lalu.

Sebelumnya, stasiun televisi milik Hizbullah, Al-Manar pada 3 Agustus lalu menayangkan gambar dua prajurit Indonesia yang diduga berasal dari UNIFIL, meninggalkan lokasi pertempuran dengan menumpang taksi.

Demikian seperti diberitakan situs Almanar.com, Kamis (5/8/2010).

New TV, yang juga bersimpati pada Hizbullah, membahas "kaburnya" prajurit-prajurit UNIFIL tersebut.

Tak ayal hal itu menimbulkan kecaman media Libanon. Harian As-Safir misalnya, menyebut pasukan UNIFIL "impoten".

"Pasukan internasional yang impoten itu mundur, meninggalkan tempat pertempuran dan menonton peristiwa yang terjadi dari kejauhan," tulis As-Safir.

Sedangkan harian Al-Anwar mengejek bahwa UNIFIL menjalankan perannya dengan sangat baik ketika keadaan tenang. "Tapi ketika konfrontasi terjadi, mereka cuma penonton yang menghubungi kedua pihak untuk mencoba mengembalikan ketenangan dan kemudian memasukkan laporan ke Dewan Keamanan," tulis media Libanon tersebut.

Harian An-Nahar menuliskan: "Pertanyaannya, apa yang dilakukan jika insiden ini terulang lagi... khususnya menyangkut peran UNIFIL."

"Mengapa UNIFIL tidak membantu pasukan, setidaknya dengan memberikan pertolongan pertama?" tanya media tersebut.

(Rita Uli Hutapea - detikNews)

INI LAGI BERITANYA ..

DUNIA AJA BILANG TNI ITU PENGECUT...


Joshua Hersh, Foreign Correspondent
Last Updated: August 04. 2010 11:40PM UAE / August 4. 2010 7:40PM GMT

At a critical juncture during Tuesday’s fighting along the Lebanese-Israeli frontier, the Israeli general responsible for liaison with UN peacekeepers did not pick up his phone, three UN officials said yesterday.

It was the first time since the 2006 Lebanese-Israeli war that the multinational UN Interim Force in Lebanon (Unifil) was unable to communicate directly with key officials of the Israeli military, formally known as the Israel Defence Forces (IDF).

At that point, a large force of peacekeepers was deployed and Unifil’s deputy commander, Santi Bonfanti, was sent to survey the area by helicopter.

“When they stopped shooting, Unifil took the action of flying in the deputy commander, and we said:‘We’re flying in, don’t shoot.’ It probably froze a situation that still had the ability to escalate,” the UN official said.

UN officials say a small contingent of Unifil troops from an Indonesian battalion were on the scene when the first shots were fired by Lebanese army soldiers. An Israeli military unit was removing a tree from an area near the international line of demarcation, known as the Blue Line.

HIZBOLLAH'S AL MANAR TELEVISION SHOWED IMAGES ON TUESDAY NIGHT OF STUNNED AND DEHYDRATED INDONESIAN peacekeepers being attended to by local medics and helped into a taxi, in a village near the fighting.

================



Supir taksi aja berani jemput TNI di medan tempur ...
Wakakakakakakakaka....
KAPAN MAU DEMO KE LEBANON ..?

KAPAN MAU GANYANG LEBANON ...?

Yah udah terbukti TNI sama Jawa Indon hanya berani menantang mereka yg tidak bersenjata...

berdepan sama tentera Israel, malah kabur bareng sama taksi... hahahahhaha

Jawa mengulang sejarah kabur dari medan perang sepertimana berlaku semasa Melaka jatuh ketangan Portugis...

HAHAHAHAHAHAHAHAHAHHAHAHAHAHAHAHAHAHAHHAHAHAHAHAHAHAHAHAHHAHAHAHAHAHAHAHAHAHHAHAHAHAHAHAHAHAHAHHAHAHAHAHAHAHAHAHAH



Angkatan laut TNI, lumayanlah buat mengganyang Malaysia, kalau2 infantri darat kita kabur lagi. :D

256 comments:

  1. orang acek dijajah jawa banci ahahahahaa

    ReplyDelete
  2. pemberitaan pemberitaan tidak beralasan seperti inilah yang patut dan harus dibilang banci.
    prajurit UNIFIL dikerahkan untuk menciptakan perdamaian bukan menciptakan peperangan. jika ada kontak senjata antara UNIFIL dengan IDF maka prajurit UNIFIL diharuskan mundur meredam kontak senjata atau jika membalas serangan maka konflik akan membesar mencakup negara negara lain di dunia. camkan baik baik itu.

    ReplyDelete
  3. Haha lo Bego ya?
    namanya aja PEACEKEEPING, mereka gak boleh ikut kontak senjata baik dengan IDF maupun LAF. Itulah yang membedakan PEACEKEEPING dengan PEACEMAKING. Dalam situasi itu 2 anggota Indobatt dapet perintah dari UNIFIL HQ disuruh retreat! Sewaktu sampai disana 2 anggota Indobatt itu mencari bantuan ke Spainbatt, ternyata Spainbatt udah retreat duluan. Akhirnya mereka ditolong warga sampe² dianter pake Taksi... Cuma media Hezbullah (bukan pemerintah Lebanon) kecewa aja karena gak dapet dukungan dari Indobatt...

    ReplyDelete
  4. Keterangan Resmi Indobatt Tentang Insiden Israel-Lebanon

    PUSPEN (6/8),- Prajurit Satgas Yon Mekanis Kontingen Garuda XXIII-D/Unifil (Indobatt) dengan sigap bertindak profesional dan imparsial dalam mengemban tugas serta tanggung jawabnya selaku Peacekeeper saat terjadi ketegangan antara IDF (Israeli Defence Forces) dan LAF (Lebanese Armed Forces) di salah satu Observation Post (OP) di daerah Al-Adaisse yang terkenal dengan sebutan ”Panorama Point” dan masih dalam Area of Responsibility (AOR) Indobatt di Lebanon Selatan, Selasa (3/8).

    Menurut Komandan Satuan Tugas Batalyon Mekanis Kontingen Garuda XXIII-D/Unifil (Indonesian Battalion/Indobatt), Letkol Inf Andi Perdana Kahar, tindakan menengahi yang sangat berani dilakukan oleh prajurit TNI berawal dari rencana kegiatan pemotongan batang pohon cemara yang tumbang dan mengenai pagar/Technical Fence oleh pihak IDF (Israeli Defence Forces). Kegiatan IDF ini tidak disetujui LAF (Lebanese Armed Forces) dan mendapat tentangan, karena menurut LAF pohon tersebut berada di wilayah negaranya. Walaupun kegiatan ini telah dipantau dan mendapatkan ijin dari UNIFIL (United Nations Interim Force In Lebanon) selaku pemegang mandat pemelihara perdamaian di wilayah Lebanon Selatan, namun pada kenyataannya kegiatan IDF di lapangan ini mendapatkan tentangan yang sangat keras dari LAF serta memicu ketegangan antara kedua belah pihak.

    Lebih lanjut Komandan Indobatt menyatakan, sebagai pasukan penjaga perdamaian, Kompi A Indobatt telah melakukan segala upaya prosedural se-maksimal mungkin untuk meredakan situasi. Upaya negosiasi kedua pihak di lapangan yang dimediasi oleh Indobatt dan Liaison Officer (LO) dari markas UNIFIL, telah dilakukan selama kurang lebih 4 (empat) jam. Demi meredakan ketegangan yang terjadi, Danki A Indobatt Kapten Inf Fardin Wardhana mengambil resiko meloncati pagar pengaman jalan, kemudian turun mendekat ke area Blue-Line yang belum sepenuhnya bersih oleh ranjau (UXO), dengan mengibar-ngibarkan bendera PBB dan berdiri di tengah-tengah kedua belah pihak yang sedang berhadap-hadapan dengan bersenjata lengkap (pointing). Bukan hanya itu saja, anggota Tim Kompi A Indobatt yang saat itu berjaga-jaga di Observation Post (OP) tersebut, seluruhnya membantu dengan mengibarkan bendera sambil mengangkat tangan serta meminta kepada kedua pihak agar dapat menahan diri dan dapat mencari kata sepakat mengenai pemotongan pohon cemara tersebut.

    Menurut keterangan yang diperoleh dari saksi mata Lettu Inf Arief Widyanto, selaku Perwira Force Protection Indobatt yang saat itu berada di tempat kejadian, dijelaskan bahwa situasi menjadi makin menegangkan dan sangat tidak terkendali saat salah satu pihak melepaskan tembakan. Tembakan tersebut selanjutnya memicu terjadinya kontak tembak antara IDF dan LAF. Sesuai prosedur, prajurit Indobatt melakukan tindakan taktis mencari tempat perlindungan di sekitar lokasi kejadian saat terjadi baku tembak antara LAF dan IDF. Sesuai dengan perintah Komando, prajurit Indobatt kemudian melaksanakan pengunduran diri mencari posisi berlindung yang aman dan menunggu perintah lebih lanjut. Baku tembak ini melibatkan dua pesawat Heli Apache dan 3 (tiga) Tank ”Markava” IDF, yang melepaskan tembakan ke arah kedudukan pasukan LAF.

    ReplyDelete
  5. Keterangan Resmi Indobatt Tentang Insiden Israel-Lebanon
    PUSPEN (6/8),- Prajurit Satgas Yon Mekanis Kontingen Garuda XXIII-D/Unifil (Indobatt) dengan sigap bertindak profesional dan imparsial dalam mengemban tugas serta tanggung jawabnya selaku Peacekeeper saat terjadi ketegangan antara IDF (Israeli Defence Forces) dan LAF (Lebanese Armed Forces) di salah satu Observation Post (OP) di daerah Al-Adaisse yang terkenal dengan sebutan ”Panorama Point” dan masih dalam Area of Responsibility (AOR) Indobatt di Lebanon Selatan, Selasa (3/8).

    ReplyDelete
  6. Menurut Komandan Satuan Tugas Batalyon Mekanis Kontingen Garuda XXIII-D/Unifil (Indonesian Battalion/Indobatt), Letkol Inf Andi Perdana Kahar, tindakan menengahi yang sangat berani dilakukan oleh prajurit TNI berawal dari rencana kegiatan pemotongan batang pohon cemara yang tumbang dan mengenai pagar/Technical Fence oleh pihak IDF (Israeli Defence Forces). Kegiatan IDF ini tidak disetujui LAF (Lebanese Armed Forces) dan mendapat tentangan, karena menurut LAF pohon tersebut berada di wilayah negaranya. Walaupun kegiatan ini telah dipantau dan mendapatkan ijin dari UNIFIL (United Nations Interim Force In Lebanon) selaku pemegang mandat pemelihara perdamaian di wilayah Lebanon Selatan, namun pada kenyataannya kegiatan IDF di lapangan ini mendapatkan tentangan yang sangat keras dari LAF serta memicu ketegangan antara kedua belah pihak.

    ReplyDelete
  7. Lebih lanjut Komandan Indobatt menyatakan, sebagai pasukan penjaga perdamaian, Kompi A Indobatt telah melakukan segala upaya prosedural se-maksimal mungkin untuk meredakan situasi. Upaya negosiasi kedua pihak di lapangan yang dimediasi oleh Indobatt dan Liaison Officer (LO) dari markas UNIFIL, telah dilakukan selama kurang lebih 4 (empat) jam. Demi meredakan ketegangan yang terjadi, Danki A Indobatt Kapten Inf Fardin Wardhana mengambil resiko meloncati pagar pengaman jalan, kemudian turun mendekat ke area Blue-Line yang belum sepenuhnya bersih oleh ranjau (UXO), dengan mengibar-ngibarkan bendera PBB dan berdiri di tengah-tengah kedua belah pihak yang sedang berhadap-hadapan dengan bersenjata lengkap (pointing). Bukan hanya itu saja, anggota Tim Kompi A Indobatt yang saat itu berjaga-jaga di Observation Post (OP) tersebut, seluruhnya membantu dengan mengibarkan bendera sambil mengangkat tangan serta meminta kepada kedua pihak agar dapat menahan diri dan dapat mencari kata sepakat mengenai pemotongan pohon cemara tersebut.

    ReplyDelete
  8. Menurut keterangan yang diperoleh dari saksi mata Lettu Inf Arief Widyanto, selaku Perwira Force Protection Indobatt yang saat itu berada di tempat kejadian, dijelaskan bahwa situasi menjadi makin menegangkan dan sangat tidak terkendali saat salah satu pihak melepaskan tembakan. Tembakan tersebut selanjutnya memicu terjadinya kontak tembak antara IDF dan LAF. Sesuai prosedur, prajurit Indobatt melakukan tindakan taktis mencari tempat perlindungan di sekitar lokasi kejadian saat terjadi baku tembak antara LAF dan IDF. Sesuai dengan perintah Komando, prajurit Indobatt kemudian melaksanakan pengunduran diri mencari posisi berlindung yang aman dan menunggu perintah lebih lanjut. Baku tembak ini melibatkan dua pesawat Heli Apache dan 3 (tiga) Tank ”Markava” IDF, yang melepaskan tembakan ke arah kedudukan pasukan LAF.

    ReplyDelete
  9. Situasi pertempuran yang makin hebat dan membahayakan personel Unifil dalam hal ini Indobatt, memaksa Markas Komando Sektor Timur Unifil mengambil keputusan dan memerintahkan Komandan Indobatt untuk menarik personel Indobatt yang berada di lokasi kontak tembak ke posisi yang lebih aman sambil tetap memonitor keadaan. Dalam proses penarikan pasukan tersebut, personel Kompi A Indobatt terpecah menjadi dua kelompok yang terpisah satu sama lain karena gencarnya tembakan yang dikeluarkan oleh kedua pihak dalam pertempuran tersebut. Satu kelompok ke arah Al-Adaisse dan kelompok yang lain ke arah Kafer Kela. Dari hasil pengecekan personel, didapati masih ada dua personel yang belum diketahui keberadaannya dan putus kontak dengan induk pasukan.

    ReplyDelete
  10. Selama satu jam lebih, keberadaan dua prajurit tersebut ternyata masih berada di lokasi peristiwa kontak senjata. Kedua prajurit Indobatt ini, terjebak dalam kontak senjata kedua belah pihak dan hanya bisa berlindung di balik bangunan tanpa dapat malakukan pengunduran dari daerah pertempuran. Setelah kontak tembak sedikit mereda Kopda Zulkarnain dan Praka Oksa berusaha mencari pasukan kawan ke arah Kafer Kela yang merupakan Area of Responsibility (AoR) Spain Battalion. Kedua prajurit ini tidak bertemu dengan satupun anggota Peacekeeper yang diharapkan berada di pos pengamatan Spainbatt, karena telah ditarik mundur oleh Komando Atas.

    ReplyDelete
  11. Dari keterangan kedua prajurit tersebut, mereka memutuskan untuk menuju ke arah Fatima Gate, persimpangan jalan dimana terdapat OP (Observation Post) Spainbatt lainnya. Sama seperti kejadian pada pos sebelumnya, mereka tidak menemukan satupun anggota UN yang siaga di tempat tersebut. Dalam keadaan putus hubungan komunikasi dengan pasukan induk serta tanpa mengetahui situasi terakhir, mereka menerima bantuan salah satu masyarakat Lebanon yang bersedia mengantarkannya ke markas Indobatt UN Posn 7-1 desa Adshit Al-Qusayr yang berjarak 15 Km dari Fatima-Gate.

    ReplyDelete
  12. Dari peristiwa kontak tembak antara LAF dan IDF telah jatuh korban dari kedua belah pihak. Dari pihak Lebanon, tiga anggota LAF dan satu orang jurnalis AL-Akhbar Lebanese tewas di tempat. Sedangkan dari pihak IDF, dua orang Perwiranya menjadi korban dan meninggal dunia. Untuk pihak Indobatt sendiri, tidak ada kerugian personel maupun material. Hal ini dikarenakan kesigapan prajurit Indobatt dalam melaksanakan tindakan pengunduran pasukan sesuai dengan STIR (Standardize Tactical Incident Reaction) yang dilakukan berdasarkan perintah Komando Atas dalam hal ini oleh Sektor Timur UNIFIL.

    sumber: http://www.tni.mil.id/news.php?q=dtl...11200920116084

    ====================================

    semoga keterangan ini bisa memperjelas semuanya

    ReplyDelete
  13. emang malaysia bisa apa???
    bisa nya nyuri aja juga, wakakakakakakakak

    ReplyDelete
  14. may be all of you need to see this:
    http://www.youtube.com/watch?v=3_BEOIrfs2E

    ReplyDelete
  15. 1 juta TENTARA BANCI JAWA tidak ada yang seberani RACHEL CORRIE, seorang cewek Amrik dengan DARAH KENTAL seorang PEJUANG dan PEMBELA KEBENARAN dan siapa MATI demi mempertahankan kepercayaannya dan KEBENARAN.

    TNI jawa malah KABUR terkencing-kencing dari medan tempur pake taksi! Belum pernah terjadi dalam sejarah PENGAMANAN PBB!!

    Jawa memang bangsa TIDAK BERMARUAH dan DAYUS walau dikasih senjata tempur apa pun!

    ReplyDelete
  16. hahahaaa..lucu banget perwatakan INDON kayak budak kecil ingusan yg digigit anjing setelah diberi minuman

    mudahnya bangsa INDON mu dimain dan dilecehkan....

    TN INDONESIAL kasi malu sama bangsa mu INDON...

    malu dan lucu banget...hahahahaa

    ReplyDelete
  17. Orang jawa lebih baik jadi BABU dan pelacur saja daripada sok2an militer, bernasionalisme militer atau ngomong soal kopassus. Kerana dalam setiap diri kopassus, tidak sikitpun punya DARAH PEJUANG KENTAL seperti Rachel Corrie.

    Rachel Corrie dan Cut Nyak Dhien SANGGUP MATI mempertahankan apa yang mereka PERCAYA sebagai KEBENARAN. Raden Ajeng Kartini dan tante2 Dolly pula malah MELONTE sana di Tanah Suci sendiri!!

    Bangsat punya Jawa!!


    Blackhawk down dan Bosnia itu contohnya. Pengaman Malaysia maju ke medan tempur TIDAK TAKUT MATI walau dihujani peluru dan mortar.

    Coba lo cari sejarahnya PENGAMAN PBB kabur dari medan konflik pake TAKSI? Tidak ada kok. TNI Jawa memang sudah MENCIPTA SEJARAH memalukan buat badan dunia itu.

    Cerminan daripada SIFAT PENGECUT dan TAKUT MATI orang2 Jawa.

    Dasar tentara PONDAN!


    Kenalilah sifat sebenar orang jawa itu dan tentaranya.

    TNI itu pembela rakyat Indonesia? Nope, TNI itu adalah tentara doktrin jawa. Mereka cuma sanggup mati kalau untuk MEMPERTAHANKAN KEPENTINGAN dan DOKTRIN orang Jawa. Mereka tidak akan sanggup mati untuk siapa pun, atau apapun yg tidak ada kaitan sama jawa.

    Buktinya, TNI jadi tentara paling TANGGUH di dunia dalam hal MEMBANTAI RAKYAT SENDIRI. Beda dengan peran dan rekor tentara Amrik. Tunjuk JAGO harus ke LN, dan bukan ke rakyat sendiri.


    So, apa yang penting yang harus kita liat di sini?

    1. Indonesia itu adalah negara Islam terbesar dunia.
    2. PERASAAN dan SENTIMEN ingin membumihanguskan Yahudi dan Israel sudah puluhan tahun berlangsung di jalan2 di sekitar Jakarta. Mana udah ribuan bendera Israel yang dibakar. Saking 'jihad' dan marahnya ke Israel. Tapi eh, malah kabur bila ketemu ma Israel beneren? XD
    3. Indonesia negara berfahaman NASIONALISME MILITER yang membual SUMBAR sok jago militer sudah 60 tahun. Tapi malah MENTAL nya begitu "TIKUS" sekali dan tidak sesuai dengan kenyataan sebenar bila di medan tempur?

    Bikin apa kalian jadi PENGANUT FAHAMAN NASIONALISME MILITER selama 60 tahun itu?

    Sentimen kalian DITIPU oleh orang2 Jawa yah?

    ReplyDelete
  18. Orang Jawa adalah suatu spesies manusia dengan lidah ular, kulit badak, muka tembok, bertuhan pada paranormal, beragama Kejawen, umumnya tidak bisa berbahasa Indonesia dengan baik karena artikulasi konsonannya yang kaku, memiliki nafsu seks yang besar sehingga berpenduduk banyak, nafsu kekuasaan yang besar sehingga pemimpin-pemimpinnya berkuasa hampir seumur hidup dan baru mau turun setelah dipaksa, nafsu amarahnya sangat besar sehingga akan dengan mudah mengambil keputusan sadis seperti membunuh, menembak, menculik, menyiksa, dll., mempunyai hobi memfitnah, dan semuanya sangat menguasai dan trampil dalam tata krama (sehingga setiap yang mengenal mereka pasti mendapat kesan kelemah-lembutan dan kesopanan), karena itulah satu-satunya kamuflase untuk menutupi segala sifat dan keburukan mereka. Jadi, tidak heran jika setiap orang Jawa harus menguasai tata krama.

    Dalam sistem nilai mereka, tidak di kenal salah - benar, yang ada adalah halus - kasar. Mereka sangat ahli berfalsafah, dan selalu bisa melegitimasi segala praktek negatif dengan falsafahnya.

    Hari ini mereka membunuh, besok mereka akan berfalsafah dan mengajarkan kearifan kepada orang-orang. Hari ini mereka korupsi, besok mereka akan mengajarkan kejujuran kepada orang lain yang selalu dianggapnya tidak lebih bijaksana dari mereka. Hari ini mereka saling menghujat, besok mereka akan jilat menjilat. Hari ini mereka menganiaya, besok mereka akan mengajarkan kelemah-lembutan.

    Beginilah sifat sifat manusia jawa, tak ubahnya seperti beruk.

    ReplyDelete
  19. jawa bangsat pukimak indon pegi mampos tai anjing babi jawa indon

    ReplyDelete
  20. Klu Malon malaysia Bisa Apa...?

    ReplyDelete
  21. malaysia, berlindung di ketiak Inggris bau2.. hixxx jorok emg enak ketiak diiseppp "KAU BANYAK OMONG! Air beriak tanda tak dalam, Tong Kosong Nyaring Bunyinya. Hebat Oi "Militer Malaysia Pembrani tapi... sama TKI n sipil India aj wkwkwkwk nihh mah lebih Bencis eh banci.....

    ReplyDelete
  22. yang nulis blog ini, pintar dan cakap sekali....
    tak terpikir karna saking pintar dan cakapnya dia, membuat dia menjadi orang yang BODOH dan DUNGU.......
    Semoga TUHAN-mu menjadikan kamu raja di Neraka.
    Mudah2 Negara Malaysia Kita Tahun depan perang dan dibom oleh kereta besi, burung besi

    ReplyDelete
  23. we know who's the best:

    http://www.mindef.gov.sg/imindef/mindef_websites/topics/aarms09/index.html

    ReplyDelete
  24. Majulah Indon berak di kali.

    ReplyDelete
  25. namanya juga malaysia.. sudah ada penjelasan tetap aja ngeyel. dihati mereka cuma ada benci, suka melecehkan, suka ngomong meski cuma keluar bau doang, dan yang terpenting mereka itu bodoh. menilai hanya dengan emosi doang, malas, pengecut, sok, sombong.. apa lagi yang mau dibanggain, astronot cuma numpang bangganya setengah mati,, berlindung diketiak inggris senengnya bukan main, gak punya harga diri, malu kenapa?. punya peralatan canggih tp hasil membeli bangganya bukan maen.. mau jadi apa malaysia nantinya.. jati diri aja gak punya..

    ReplyDelete
  26. Dua prajurit United Nations Interim Force In Lebanon (UNIFIL) asal Indonesia yang dehidrasi setelah mencoba menghentikan kontak senjata pasukan Libanon dan Israel pada 3 Agustus ditolong oleh seorang pria, Ismael Aril. Pria Libanon itu mengantar kedua prajurit TNI kembali markas Batalyon Indonesia.

    "Saya kenal mereka, saya bekerja dengan mereka di Adeise, Adshit, maksud saya di pos mereka. Saya tanya mereka, ke mana mereka ingin saya antar. Kalau Adeise, saya tidak bisa karena di sana sedang terjadi perang. Saya bisa antar kamu ke markas, dan mereka setuju, saya bawa dan antar mereka ke markasnya," kata Ismael.

    Kesaksian ini disampaikan Ismael dalam video yang diterima detikcom dari Satgas KONGA 23D/UNIFIL, Kamis (12/8/2010). Video itu berdurasi 1 menit 31 detik.

    Ismael kemudian mengantarkan dua prajurit yang diketahui bernama Kopral Dua Zulkarnain dan Praka Oksan dengan mobil pribadinya. Mobil berwarna merah marun itu sebelumnya disebut taksi oleh media Libanon. "Mobil saya bukan taksi, ini mobil pribadi," begitu kata Ismael mengklarifikasi.

    Ismael mengaku bertemu kedua prajurit TNI itu di Fatima Gate. Ismael melihat keduanya membutuhkan pertolongan setelah mengalami hari yang buruk.

    "Saya bisa merasakan apa yang mereka rasakan, dan saya ingin membantu mereka. Andai saja saya tidak bisa mengantar mereka ke markasnya, mungkin saya akan membawa mereka ke rumah saya, dan menolong mereka dan memberikan bantuan yang mereka butuhkan. Mereka juga muslim seperti saya, kalaupun mereka bukan muslim, sudah menjadi tugas saya untuk menolongnya," kata pria berkumis ini.

    Ismael juga tidak setuju jika keduanya disebut-sebut melarikan diri dari pertempuran. Menurutnya, keduanya terpaksa berlindung dan mundur karena memang kondisi di tempat pertempuran sudah sangat parah. Sementara mereka tidak bisa membalas tembakan.

    "Tidak, mereka melaksanakan pengunduran karena mereka tidak memiliki perintah untuk membalas tembakan," katanya.

    Sebelumnya, televisi Hizbullah, Al Manar, menyebut dua prajurit TNI itu meninggalkan lokasi pertempuran Israel dan Libanon dengan menumpang taksi. Tayangan ini menimbulkan kecaman dari media Libanon. Mereka mengejek UNIFIL karena tidak bisa mencegah pertempuran. Kontak senjata itu menewaskan 4-5 orang.

    Namun pihak UNIFIL membantah tudingan miring itu. Dua prajurit itu justru telah berusaha sekuat tenaga untuk melerai dan mencegah kontak senjata. Keduanya pun mendapat penghargaan dari Komandan Sektor Timur UNIFIL, atas jasa-jasa mereka.

    ReplyDelete
  27. JAWA NGAYEL... dasar bangsa rendahan. hahaaha

    ReplyDelete
  28. Tidak pernah dalam sejarah manusia, tentera kabur dari medan perang sambil pucet terbirit-birit naiki Taksi..hahaha. Kebancian TNI ini menjadi bahan jenaka penduduk Lebanon

    Nih, lihat sendiri gimana tentera "RANKING DUNIA", "NKRI HARGA MATI" pucet terbirit-birit dan dehidrasi, naiki Taksi

    http ://www.youtube.com/watch?v=qbF CYvA_OTw

    jgn lupa deh, rapatkan spasinya

    WAKAKAKAKAKAKAKA...HAHAHAHAHAH AHA

    ReplyDelete
  29. net trolling just for pussy... yes, you sir. "malaysia" ck ck ck

    ReplyDelete
  30. net trolling just for pussy... yes, you sir. "malaysia" ck ck ck
    --------------------------------
    Indon sedang stress..wakakaka

    ReplyDelete
  31. ternyata tentera indon kaya pengecut aja di medan perang..wkakakakka...memalukan cui....

    ReplyDelete
  32. tantara indon sial hanya berani ama cut tari n luna maya... untuk ngent*t. bodoh otak di dengkul

    ReplyDelete
  33. Weh apa yang bodoh sangat hantar msg kat facebook aku..Aku xdak kaitan dengan blog ni.awat korang bangang sangat aku ni iklankan produk aku kat owner blog ni aku bayar duit..yang korang tuduh aku sampai antar msg bangang2 ni apa kes..x puasa ka?

    ReplyDelete
  34. Aku paling panas orang tak usul periksa main buat ikut dan..pala hotak hangpa aih...aku maki korang baru tau..

    ReplyDelete
  35. Halah tentara malingshit juga kayak banci, bisanya ngapain sih? Prestasi gak ada aja pake ngejelek-jelekin tentara negara lain aja. Kalo gitu caranya kan keliatan siapa yang kayak banci.

    ReplyDelete
  36. Malaysia bodoh !!!!

    Over Stupid !!!

    Enggak Tahu Diri !!!

    Memangnya tentara nya maLLingsia bisa apa ???

    Memang nya PBB sebodoh apa makanya bisa mempercayai TNI ???

    Bisanya minta tolong dan nyolong doang pun banyak kali gayanya.

    Mukak kayak Wily aja pun

    ReplyDelete
  37. kasihan indon-indon ini. masih lagi mempertahankan diri dan kembali memfitnah meskipun bukti video yang ditunjukkan.lalu bukti balasnya, diunjukkan laporan tentera dan keratan akhbar. Itu semua bisa ditulis. bukti penulisan dengan bukti video sebenar, mana yang boleh dilihat wajah pelakunya?

    Baru berapa kali ya TNI dipilih menjadi peace keeping? sudah berapa ramai TNI yg terkorban dalam misi peacekeeping? ada ngak hero-hero yang muncul semasa peacekeeping TNI?

    tentera Malaysia mmg tidak lama menjadi pengaman PBB tetapi sudah 20 orang anggotanya terkorban dalam pelbagai misi. seramai 16 orang pernah menjadi tawanan perang, dan 5 orang komandonya sudah menjadi wira.

    tidak ada yang melarikan diri malah dengan sedia menjadi tawanan perang seperti di Liberia, Afrika. Tidak ada yang mundur malah telah terkorban seperti di Bosnia, Somalia, Liberia dan Congo.

    PBB memang bijak kerana telah mempercayai TNI yang gagah, tidak terkalahkan, berani mati, hebat, sofistikated, dan sebagainya....tetapi, lari dari medan perang untuk pulang dengan menaiki teksi?

    kenapa tidak menunggu dikawasan pertempuran? kenapa tidak menunggu sehingga bantuan sampai?
    kenapa tidak berdiri ditengah2 pertempuran seperti perwira Malaysia di Liberia?
    kenapa tidak merempuh ke kawasan pertempuran seperti perwira Malaysia yang bertempur di somalia?

    hairan sungguh...begitu ramai indon yang mencerca, menghina dan merendah2kan malaysia,tetapi semuanya hanya maki hamun dan cercaan goblok semata2. fakta dan buktinya, ngak ada.

    hanya maki hamun sajalah yang bisa kau lemparkan wahai indon...semoga maki hamun itu TIDAK kembali ke atas kalian...dan menjadi RAHMAT kepada kami, yang dimaki ini.....

    ReplyDelete
  38. satu lagi yang ingin aku sampaikan...kalau benar-benar berani...ngak perlu bersembunyi ketika memberi komentar...

    tunjukkan diri mu kalau benar-benar berani dan ikhlas..jangan bersembunyi disebalik anonymous..

    Ada berani?

    ReplyDelete
  39. hebatnya malingsia kalo mencuri budaya indonesia !

    ReplyDelete
  40. WAH! TNI YG DI BANGGAKAN DI GLOBAL FIRE BOLEH LARI TERKENCING-KENCING? KAH KAH KAH INI MUNGKIN TENTERA BANCI YG DI KUTIP DARI JALAN IRIAN BARAT SURABAYA SEBAGAI PENGGANTI TENTERA INDON YG TAKUT KE LUBNAN. APA BENEEEEER DONKey! NAK TUMPANG GELAK LAGI NIHHHHH!!! KAH KAH KAH KAH(18JUTA X)

    TAPI APAHAL MAMAT ANO KAT ATAS NI BUKAK CERITA PASAL BUDAYA LAGI? BARU BALIK DARI BERTAPA KE? BARU MELIHAT DUNIA KOT? KAH KAH KAH KAH

    ReplyDelete
  41. i ♥ indonesia

    indonesia negara yang sangat luas masih banyak yang mau di urus.

    bukan seperti kalian MALAYSIAL negara kecil sok besar.

    KAKI TANGAN YAHUDI

    ReplyDelete
  42. hahaha ternyata malbat lebih berani dalam black hawk down

    ReplyDelete
  43. oooh... are you real malaysian?? I thought that malaysian people is not like YOU.. I ashamed as malaysian..................

    ReplyDelete
  44. Saya Indonesian, i'am glad to Kerajaan Kelantan Land of Matawang Shariah, i hope to come to Kelantan.

    about TNI ? TNI and Tentara Diraja Malaysia is both is good skill and have contrinute for UN at Kongo,Liberai, Somalia, Egypt.

    No Problem, we are brother in religion and neighborhood.

    ReplyDelete
  45. I'am Indonesian, i'am glad to Kerajaan Kelantan Land of Matawang Shariah, i hope to come to Kelantan.

    about TNI ? TNI and Tentara Diraja Malaysia is both is good skill and have contribute for UN at Kongo,Liberia, Somalia, Egypt, Libanon.

    No Problem, we are brother in neighborhood.

    ReplyDelete
  46. I'am Indonesian, i'am glad to Kerajaan Kelantan Land of Matawang Shariah, i hope to come to Kelantan.

    about TNI ? TNI and Tentara Diraja Malaysia is both is good skill and have contribute for UN at Kongo,Liberia, Somalia, Egypt, Libanon.

    No Problem, we are brother in neighborhood.

    ------------------------------------------------
    Ini bukti jelas betapa jahilnya Indon tentang hal dunia luar. Kerana itu mereka sering dipandang rendah dan dibodohkan

    Wahai Don, tiada istilah "Tentara Diraja Malaysia" aka "Royal Malaysian Armed Forces"

    Yang ada cuma "Angkatan Tentera Malaysia" aka "Malaysian Armed Forces"

    Yang ada

    ReplyDelete
  47. Yesus itu manusia terkutuk

    ada kalimat "terkutuklah orang yang
    tergantung ditiang salib (Galatia.3:13)

    ...====================

    menghina
    apa kenyataan???

    ReplyDelete
  48. NEGARA YG MELAHIRKAN TERORIS YG TELAH MENCORENG NAMA BAIK ISLAM DIINDONESIA ADALAH ..
    "MALAYSHIT"
    YG MENCURI BUDAYA N LAGU2 DARI INDONESIA ADALAH ..
    "MALINGSIA"
    ANJING INGGRIS YG MEMOHON UNTUK DIMERDEKA KAN ADALAH ..
    "MALINGSHU"
    NEGARA YG SUKA MENGINJAK2 HARGA DIRI NEGARA LAIN ADALAH MALAYSIA ..
    APAKAH ISLAM DI MALAYSIA MENGAJARKAN HAL ITU ???
    KARENA IRI KALAU M.U MAIN DIINDONESIA ,MAKA MALAYSIA MENYURUH BUDAKNYA YAITU
    1.IMAM SAMUDERA
    2.AMROZI C.S
    UNTUK MEMBOM HOTEL TEMPAT M.U AKAN MENGINAP ,SUPAYA M.U NGK JADI MAIN KE INDONESIA ,
    SUPAYA M.U NAK MAIN KE MALAYSIA...

    ReplyDelete
  49. ADA BANTAHAN DARI KOMENT SAYA YG DIATAS ??
    SALAM KENAL SAYA DRI INDONESIA ,..

    ReplyDelete
  50. wahai anonymous dari INDONESIA...yg ngak punya nama dan pengecut memperkenalkan diri...yah, aku punya bantahan atas kenyataan kamu..

    teroris yg mengebom bali itu bukan Amrozi dan Imam samudera yang asalanya dari Indonesia...mati ramai orang dikerjakan mereka..bukan Imam Abu Bakar itu ketua terorisnya...kok ngak disebut?

    apa yang mau diirikan org malaysia kpd indonesia, kamu yang dtg mencari rezeki kemari, kami pula yg iri...yg menulis ini bila lagi mau kemari, kalau mau cari rejeki, silakan...tapi kalo mau perang, parang panjang kami sediakan...

    ReplyDelete
  51. wa cuma mau tanya aje ke para malcontol malcontol yang di kirim ke libanon...mereka apa cuma jadi tuka cuci piring dan tukang jilat pantat britis yah ???? dari pertama di kirim ke libanon gk pernah ada berita selain jadi psk kaum zionis....awokwaokwaokwaokwaok....selalu yang masuk berita hanya TNI.... apa para army yang dibanggakan itu pada takut ???? apa bisanya cuma jadi anjing penjaga di fuckingham ??? wakoawkoawkoawkoawko silahkan klo ada berita tentang malcontol malcontol yang kalian kirim ke libanon di posting disini.....jgn bisanya cuma iri dengan jawa yang buanyak prestasi.....GAM klo gk berlindung di balik ketex emaknya pasti udah rata....sayangnya mereka ngumpet di balik ketek sang emak yang hanya seorang warga biasa...

    silahkan kasih bantahan ini postingan saya....gk usah bawa suku dan ras disini....klo cuma bawa ras dan suku disini...sepele...sama seperti GAM yang ngumpet di balik selangkangan emaknye.....

    ReplyDelete
  52. Kalau kita lapar itu biasa
    Kalau kita malu itu juga biasa
    Namun kalau kita lapar atau malu itu karena Malaysia, kurang ajar!

    Kerahkan pasukan ke Kalimantan hajar cecunguk Malayan itu!
    Pukul dan sikat jangan sampai tanah dan udara kita diinjak-injak oleh Malaysian keparat itu

    Doakan aku, aku kan berangkat ke medan juang sebagai patriot Bangsa, sebagai martir Bangsa dan sebagai peluru Bangsa yang tak mau diinjak-injak harga dirinya.

    Serukan serukan keseluruh pelosok negeri bahwa kita akan bersatu untuk melawan kehinaan ini kita akan membalas perlakuan ini dan kita tunjukkan bahwa kita masih memiliki Gigi yang kuat dan kita juga masih memiliki martabat.

    Yoo...ayoo... kita... Ganjang...
    Ganjang... Malaysia
    Ganjang... Malaysia
    Bulatkan tekad
    Semangat kita badja
    Peluru kita banjak
    Njawa kita banjak
    Bila perlu satoe-satoe!

    Soekarno.

    ReplyDelete
  53. kelempong mawon..
    Malaingsiang..
    Geto aja kok repot

    ReplyDelete
  54. jowo ngumpet+geblek+peret...jowo bila berpolitik emangnya gemar mengadu domba SARA! jowo tumping bila lapar kayak gitu lho...

    ReplyDelete
  55. ah mojopait!dasar koeli nyentel tai...pergi cuci tai loh!

    ReplyDelete
  56. indon babi..pergi jilat pantek tuan belanda kalian!

    ReplyDelete
  57. malay is telor... banyak omong....

    telor klean smua

    ReplyDelete
  58. Indon/Jawa keparat = taik
    Indon/Jawa keparat & taik memang tak boleh dipisahkan....eiiiiiiiiii pengotor....dasar bangsa pengotor berotak taik.....patut mudah dtipu ole media2 taik indon sebab rakyat dah berotak taik....tak boleh nak berfikir....eiiiiiiiiiiiiiii busuukkkkkkkk la indon2 bau taik...

    ReplyDelete
  59. Pasukan tahi najis bendera indon tak sampai2 pun Malaysia
    oooooo.....ahli2 bendera sedang sibuk melumurkan badan mereka dengan najis mereka sesama sendiri sebagai ilmu kebal sebelum ganyang Malaysia...kahkahkahkah........

    ReplyDelete
  60. INDONAJIS
    INDONESHIT
    INDOTAIK

    ReplyDelete
  61. May SHIT with INDON2.....

    ReplyDelete
  62. Kayak nya blog sdara ni udah keterlaluan.

    Kalau sdara org berpendidikan, seharus nya sdra gak mosting pemicu hubungan antara negara bisa pecah, dan atas nama sesama BLOGER, DAN PROGRAMER, kita agar dapat memberikan suatu hal yang postif untuk semua pembaca dan pengunjung.

    Mohon agar semua postingan yang berbau pelecehan dan pencemaran nama baik, apa lagi atas nama Negara, dapat di perhatikan ulang.

    Sekali lagi mohon dong hargai la blogger2 yang berasal dari Negara Indonesia, agar persatuan blogger seluruh dunia dapat terjalin erat.

    Thks
    Nikko/Nickzoner/kak nick chow. disini about Me

    ReplyDelete
  63. TAIIIIIIIIIIIIIIIIIK
    TAIIIIIIIIIIIIIIIIIK
    TAIIIIIIIIIIIIIIIIIK
    TAIIIIIIIIIIIIIIIIIK
    TAIIIIIIIIIIIIIIIIIK
    TAIIIIIIIIIIIIIIIIIK
    TAIIIIIIIIIIIIIIIIIK
    TAIIIIIIIIIIIIIIIIIK
    TAIIIIIIIIIIIIIIIIIK
    TAIIIIIIIIIIIIIIIIIK
    TAIIIIIIIIIIIIIIIIIK
    TAIIIIIIIIIIIIIIIIIK
    TAIIIIIIIIIIIIIIIIIK
    TAIIIIIIIIIIIIIIIIIK
    TAIIIIIIIIIIIIIIIIIK
    TAIIIIIIIIIIIIIIIIIK
    TAIIIIIIIIIIIIIIIIIK
    TAIIIIIIIIIIIIIIIIIK
    TAIIIIIIIIIIIIIIIIIK
    TAIIIIIIIIIIIIIIIIIK
    TAIIIIIIIIIIIIIIIIIK
    TAIIIIIIIIIIIIIIIIIK
    TAIIIIIIIIIIIIIIIIIK
    TAIIIIIIIIIIIIIIIIIK
    TAIIIIIIIIIIIIIIIIIK
    TAIIIIIIIIIIIIIIIIIK
    TAIIIIIIIIIIIIIIIIIK
    TAIIIIIIIIIIIIIIIIIK
    TAIIIIIIIIIIIIIIIIIK
    TAIIIIIIIIIIIIIIIIIK
    TAIIIIIIIIIIIIIIIIIK
    TAIIIIIIIIIIIIIIIIIK
    TAIIIIIIIIIIIIIIIIIK
    TAIIIIIIIIIIIIIIIIIK
    TAIIIIIIIIIIIIIIIIIK
    TAIIIIIIIIIIIIIIIIIK

    ReplyDelete
  64. TAIIIIIIIIIIIIIIIIIK
    TAIIIIIIIIIIIIIIIIIK
    TAIIIIIIIIIIIIIIIIIK
    TAIIIIIIIIIIIIIIIIIK
    TAIIIIIIIIIIIIIIIIIK
    TAIIIIIIIIIIIIIIIIIK
    TAIIIIIIIIIIIIIIIIIK
    TAIIIIIIIIIIIIIIIIIK
    TAIIIIIIIIIIIIIIIIIK
    TAIIIIIIIIIIIIIIIIIK
    TAIIIIIIIIIIIIIIIIIK
    TAIIIIIIIIIIIIIIIIIK
    TAIIIIIIIIIIIIIIIIIK
    TAIIIIIIIIIIIIIIIIIK
    TAIIIIIIIIIIIIIIIIIK
    TAIIIIIIIIIIIIIIIIIK
    TAIIIIIIIIIIIIIIIIIK
    TAIIIIIIIIIIIIIIIIIK
    TAIIIIIIIIIIIIIIIIIK
    TAIIIIIIIIIIIIIIIIIK
    TAIIIIIIIIIIIIIIIIIK
    TAIIIIIIIIIIIIIIIIIK
    TAIIIIIIIIIIIIIIIIIK
    TAIIIIIIIIIIIIIIIIIK
    TAIIIIIIIIIIIIIIIIIK
    TAIIIIIIIIIIIIIIIIIK
    TAIIIIIIIIIIIIIIIIIK
    TAIIIIIIIIIIIIIIIIIK
    TAIIIIIIIIIIIIIIIIIK
    TAIIIIIIIIIIIIIIIIIK
    TAIIIIIIIIIIIIIIIIIK
    TAIIIIIIIIIIIIIIIIIK
    TAIIIIIIIIIIIIIIIIIK
    TAIIIIIIIIIIIIIIIIIK
    TAIIIIIIIIIIIIIIIIIK
    TAIIIIIIIIIIIIIIIIIK

    ReplyDelete
  65. INDON2/JAWA KEPARAT = NATO (No Action Talk Only)
    PASUKAN TAIK NAJIS BENDERA CUMA TAHU MAIN TAIK NAJIS MEREKA SENDIRI.....
    Pasukan Taik Najis Bendera....lebih baik kamu bantu rakyat Indon yang dilanda musibah (e.g mangsa gempa bumi, mangsa gunung berapi) daripada berdemo depan kedutaan Malaysia sambil bermain dan beramas-ramas najis sendiri....Bendera tersangat la bodoh dipermain-mainkan oleh ahli-ahli politik taik & najis indon.....oh ya ahli2 Bendera tidak boleh berfikir secara rasional kerana mereka itu berotak taik...serupa media2 taik indon yang didalangi oleh ahli2 politik taik & najis Indon.....sangat busuk berbau taik....busuuukkkkkkkkkkkkkkkkkk!!!!!!....Satu dunia dah tahu Indon2 adalah bangsa paling kotor dan busuk....ini semua gara2 ahli2 najis Bendera yang bermain-main dengan najis sendiri di depan kedutaan Malaysia...BODOOOHHHHHHH INDONAJIS!!!!!!!!!!!

    ReplyDelete
  66. indon ni memang bangga dgn demokrasinya..
    nak pulak time presiden Bush dulu puji Indonesia ni negara paling demokratik di dunia..

    tapi kenyataannya, tengok la keadaan indon sekarang..
    tengok la di mana indon sekarang..
    terkenal sebagai antara negara paling korup di donia nan fana..

    boleh ker demokrasi bagi rakyat makan?
    bole ker demokrasi menurunkan harga barang makanan asas rakyat?
    bole ker demokrasi menghalang rakyat ko utk keluar dari Indon n bergabung dgn Malaysia?

    bodoh si indon ni..
    sistem KORUP demokrasi ciptaan si yahudi tu la yg dia bangga2 kan..

    media indon ni bersekongkol dgn pemerintah nya..
    untuk memainkan n memanaskan isu malaysia vs indonesia..
    sebagai diversion, menutup kelemahan pemerintah indon atas segala masalah domestiknya..
    n menyatukan rakyatnya atas nama NASIONALISMA !

    ReplyDelete
  67. wartawan indon menulis tanpa akal dan kewarasan.... maka hasilnya adalah seperti tahi... maka jamulah rakyat kamu dengan tahi dan najis kerana itu adalah santapan rohani yang paling enak buat kalian...

    ReplyDelete
  68. sing gae blog iki BAJINGAN KABEH,,, FUCK SHIT!!!!!!!!!!!!

    ReplyDelete
  69. well..all people in world tau Indonesian nie truk...DAri Segi POLis...POLITIK...AGAMA..n many more..Kalo indonesia POLISI yg paling KORUPSI...agak2 maritim dier cmner...msti lsgi truk...tujuan Agensi Indon Asyik tangkap NElayan Org Malaysia coz dierong nak kapal NElayan kita...kapal kita wlaupon nampak burk tetapi cnggih...bile dirng dapat jer kapal tu...dierng akan jual as rampasan..no wonder indonesia selalu kene musibah...

    ReplyDelete
  70. Rosak bahasa Melayu bila dirojakkan dgn bahasa etnik jawa chaprut. Patutla Indonesia guna bahasa melayu, Kalau guna bahasa Jawa buat malu jer dan dijadikan sebagai bahan jenaka sahaja

    ReplyDelete
  71. banGanG punye indon.... rakyat sendirik pun kebuLur....neGara pun huru hara..... ade ati nak berperanG....

    samdoL punye indon...

    ReplyDelete
  72. sudah2la tu ahli2 najis taik Bendera Indon .....pergi lah berjuang utk kemakmuran negara kamu .... terlalu sibuk diluar, sampai terlupa keluarga belum diberi makan ... aduhhhhhhhh

    ReplyDelete
  73. byk sgt usaha bodoh indonesia selama ni.. mmg ketara lah... rakyat sendri terabai sibuk lak nak bermusuhan dgn negara lain... bodo nye la haiii!! mentaliti indon yg sgt berhabukkkk!!!

    ReplyDelete
  74. orG dok sebok berpuasa.... nak sambut raya..... indon banGanG ni dok sebuk nak berperanG...... Padan la neGara asek kene maLapetaka je.....

    ReplyDelete
  75. mcm lahanat je pendemonstrasi kumpulan tauk Bendera indon ni...daripada ko meroyan tak tentu hala..bek ko gi tolong kawan2 ko yg jadi mangsa gunung berapi tuh...agak2 kalau yg mcm celaka sket, silap2 aribulan kene lahar gunung berapi..mcm mana la negara ko nak maju...sian pak presiden ko..pening kepala dia nak layan org2 bodoh mcm kumpulan najis bendera ni...sket2 demo..sket demo...rational la sket..mcm mane la pelabur nak truskan melabur kat negara ko indon...

    ReplyDelete
  76. masalah betul laa indon2 ..indon2 nak provok kerajaan diorang supaya perang ngan malaysia...label SBY bacul...pastu bandingkan dengan sukarno laa suharto laa...masalah politik korang hal sendiri laa naper malaysia pulak jadi scapegoat

    ReplyDelete
  77. kalu indon tu tetap low classs mentality,, goblok bangat

    ReplyDelete
  78. im sooo speechless with indon's stupidity.
    they up lifted their dumbness to another level

    ReplyDelete
  79. menteliti indon
    ada aku kisah
    sekarang dah semakin banyak kompeni malaysia mengcengkam ekonomi indon
    bagus3x
    indon bukan lagi keje kuli di malaysia
    tp jugak keje kuli di tanahair sendiri

    ReplyDelete
  80. berapa rupiah la kumpulan najis bendera indon ni diupah oleh agen2 taik orang2 politik indon untuk melaga lagakan indon dengan malaysia, ini lah masalah kalo hidup dalam keadaan kemiskinan, duit adalah segala galanya sampai sanggup dibeli oleh setengah-setengah pihak taik indon..... jangan org malaysia jadi bodo macam orang2 indon....

    ReplyDelete
  81. haha tu la pasal... kumpulan najis indon memang goblok.. tak abis2 kena tipu ngan media2 taik indon.. upah duit sket lpas tu berdemo pegang taik...kahkahkah......

    ReplyDelete
  82. Aku ada chat ngan member dr indonesia...dia sendiri ckp..yg selalu demo ke hulu ke hilir adalah..jenis indon2 yang majoriti ujian tadika tahun 1 pun belum lulus...so faham2 je la..

    Indonesia yg celik jarang nak terlibat dengan benda2 bodoh macam ni...gov indon memang tak buleh nak buat apa2...kira gov indon tak berupaya la tu..

    Satu lagi...berdemo sana sini..bakar sana sini adalah pekerjaan sampingan kat indon untuk dapat sebungkus nasi....so...bakar sana sini hari ni...dapat la sebungkus nasi untuk satu hari.......

    Berdemo dan rasuah sudah mejadi salah satu pekerjaan utama di Indonesia....Kesian indon2...susah indon2 nak maju macam ni....

    ReplyDelete
  83. indon2 ni dah memang lama jadi HAMBA DUIT.......kalau pergi Indonesia, nak apa semua boleh, halal haram sama tiada beza, asalkan ada ongkosnya pak.....hehehe

    ReplyDelete
  84. semoga indon lebih kerap di timpa bala malapetaka bencana dengan lebih kerap di atas kebodoh-sombongan yg memualkan sehingga sanggup bermain dgn taik sendiri...moga2 rakyat2 Malaysia di indon selamat di lindungi oleh-Nya...Amin...

    ReplyDelete
  85. SEMOGA KITA SEMUA BERTEMU DI PERANG......

    GANYANG MALINGSIA.....

    WAHAI SBY..
    SEGERA NYATAKAN PERANG DG MALINGSIA

    ReplyDelete
  86. MALAYSIA BIS BICARA AJA, BUKTINYA MANA???
    BELUM PERNAH TERDENGAR TENTARA MALAYSIA DIKIRIM KE UNTUK PASUKAN PERDAMAIAN, KENAPA???
    MALAYSIA GAK BS PERANG, CUMA BISA BELI ALAT PERANG BUAT MAINAN DI NEGARANYA.
    INDONESIA MERDEKA KARENA PERJUANGAN MELAWAN PENJAJAH, BUKAN HADIA DARI INGGRIS KYK NEGARA BANCI MALAYSIA, NENEK MONYANG KALIAN PENCURI....PENCURI WILAYAH, PENCURI KEBUDAYAAN, PENCURI HASIL IKAN,...DAN BNYAK LAGI LAINNYA.

    ReplyDelete
  87. malaysia CACAD........
    pande ngomong gak bisa membuktikan fakta

    beda dengan INDONESIA... (TALK LESS DO MORE)

    ReplyDelete
  88. NEGARA PALING CACAD N KONTOL YA MALAYSIA....

    ReplyDelete
  89. beda dengan indon coz Indon talk less do more? hahahaha...kenyataan yang sangat lawak....do more what? Indon dilanda malapetaka pun merayu bantuan antarabangsa....duit2 bantuan antarabangsa semua dirompak & dirasuah oleh indon2 sendiri (konsep talk less do more? hahaha...). Dasar indon2 yang mengkhianat bangsa indon sendiri especially jawa2 keparat...
    Talk less?....berdemo hari2...talk less??? hahaha....do more?...do more on main2 dengan najis sendiri...hahaha....dasar bangsa pengotor....eiiiiiii busuuuuuuuuuuuukkkkkkkkkkk.....

    ReplyDelete
  90. Mahu ganyang Malaysia? ...hahaha.... bermimpi di siang hari.....
    Ahli2 taik bendera indon pun sehingga kini tak sampai2 Malaysia...masih mencari buluh runcing nya pakkkkkkkkkk....hahaha....dasar goblok....
    ohhyyaaaa....askar2 nya pula sibuk bermain & berlumuran dengan najis sendiri untuk kebalkan diri....hahaha...
    Oh ya kalau askar2 indo datang Malaysia, mesti tahu tambang teksi di Malaysia supaya senang cabut diri dari medan peperangan dengan menggunakan teksi.....hahahaha....askar2 pondan....cuma tahu bermain dengan taik...hahahaha

    ReplyDelete
  91. 2010/09/01 JAKARTA: Perkhidmatan penyediaan peserta demonstrasi yang ditawarkan di kota raya besar ini muncul sebagai perniagaan luar biasa serta memberi peluang kepada penganggur meraih pendapatan dan pada masa sama menimba ilmu bagaimana berdemonstrasi secara tertib.

    Pihak yang memerlukan peserta demonstrasi boleh membuat pesanan untuk pakej lengkap iaitu penunjuk perasaan terlatih, pengangkutan, pemidato, peralatan sistem bunyi, sepanduk dan kenyataan demonstrasi.
    Pakej yang ditawarkan sebuah organisasi bagi membekalkan peserta demonstrasi terlatih di sini dikira berdasarkan bayaran untuk sebuah bas kecil yang boleh memuatkan 30 hingga 35 peserta, iaitu antara Rp1.5 juta hingga Rp2 juta. (RM1 bersamaan dengan Rp2877.5951)
    Untuk setiap aksi, seorang peserta boleh mendapat bayaran antara Rp30,000 hingga Rp40,000 dan sebungkus nasi campur.

    Seorang pengelola perkhidmatan ini yang dikenali sebagai Aji Kusuma berkata, pakej yang ditawarkannya terdiri daripada peserta terlatih, namun ada pihak lain turut menawarkan peserta demonstrasi berbayar yang tidak terlatih, selain golongan mahasiswa.

    "Anggota demo ini pemuda perkotaan, biasanya mereka yang menganggur kita ajak, buat latihan supaya bila demo, mereka faham isi demo itu.

    "Biasanya kalau kita mahu melakukan aksi A, beberapa hari sebelum hari A, kita sudah melakukan diskusi. Bahawa kita ke A untuk ini dan ini, kita untuk itu dan itu, jadi, kalau di lapangan ditanya orang, mereka faham semua," katanya.
    Beliau berkata, biasanya, bahan taklimat untuk demonstrasi diperoleh daripada pihak yang membuat pesanan

    http://www.bharian.com.my/bharian/articles/Khidmaturusdemonstrasiuntungbesar/Article

    DI INDON: DEMONSTRASI & KORUPSI MERUPAKAN SALAH SATU BIDANG PEKERJAAN....Sangat memalukan kan bagi sebuah negara Islam yang mempunyai penduduk beragama Ialam terbesar di dunia....SANGAT MEMALUKAN ISLAM DAN SANGAT MENJIJIKKAN.....

    ReplyDelete
  92. Indon2....berdemonstrasi bukan kerana semangat patriotik kepada negara tetapi kerana WANG....kasihan indon2/jawa2 keparat....

    ReplyDelete
  93. Sumpah aku tak percaya indon ni berani.... Cakap2 tu hanya nak gertak si SBY je (didalangi oleh ahli2 politik taik + najis indon, + media2 taik + najis indon). Ahli pembangkang/politik taik ni nak sangat megawati memerintah indon...... memang makin hancur lah indon kalau megawati memerintah. semua pakai rasuah je....hidup bergelumang dengan rasuah....

    ReplyDelete
  94. indon memang tak mengenang budi...konflik dalam negeri sendiri pun tak settle lagi, ada mimpi lagi nak serang malaysia....

    ReplyDelete
  95. kasian jugak aku kat sby... nk ditelan mati mak, nk diluah mati bapak. nk larang rakyatnya yg bodoh2 semua, nanti dibilangin pengecut..padahal salah sendiri. nak disuruh putus hbgn sama malaysia, malaysia lagi gak salah....kes pendet,bulan terang,kunyit malahan batik kesemuanya malaysia gak salah...... susah tu rasanya bila punya rakyat bodoh semua.... lama2 gila tu bapak presiden. mau angkat megawati?? gawat tuh...lagi hancur bumi indonesia...

    ReplyDelete
  96. TEMPO Interaktif, Jakarta: Laskar Merah Putih sedang menyiapkan diri
    untuk melawan Front Pembela Islam. Langkah perlawanan ini akan dilakukan
    apabila FPI masih melakukan perusakan tempat-tempat hiburan. Ancaman ini
    diungkapkan oleh Ketua Umum Laskar Merah Putih, Faisal Rizal Rahmat, kepada para
    wartawan, usai mengalungkan bunga ke leher Kapolda Metrojaya, Irjen Pol Makbul
    Padmanagara, sebagai bentuk dukungan memproses FPI secara hukum, di Mapolda, Jumat .


    gaduhhh ganyangg gaduhhhhh.. indon harga mati wakakakaaaa

    korang jangan risau le dgn BENDERA ni memang teroris kat indon.. Sekarang ni ajak Front Pembela Islam Indon gaduh, pasalnya FPI buat kerosakan, kalau Bendera buat takpe wakaka... lucu deh kalian mending minum racun tikus coy ! wakakaka

    ReplyDelete
  97. Indon ni kan ..negara miskin ...
    rakyat nya hidup susah ...... kerajaan takleh wat pe pun .....
    bila rakyat susah ... timbul macam2 masalah ...
    tak puas hati terhadap kerajaan memerintah ......
    so...kerajaan perlu memainkan peranan ...utk dpt sokongan rakyat
    termasuk bermusuhan dgn negara jiran

    ReplyDelete
  98. Apa ? Askar Indon nak serang Malaysia??? Pastikan pemandu2 teksi Malaysia mengenakan tambang yg tinggi kepada askar2 Indon in case kalau askar2 Indon nak lari naik teksi....

    ReplyDelete
  99. Harap2 kalau indon nak serang malaysia pasti kan GPS indon tak abis bateri...
    Nanti takut terserang uganda plak...hahaha....

    ReplyDelete
  100. Warga Buol "Sweeping" Polisi

    PALU, KOMPAS.com — Penyerangan warga ke Markas Kepolisian Sektor (Mapolsek) Biau, Kabupaten Buol, Selasa (31/8/2010) malam, juga dibarengi dengan aksi penyisiran (sweeping) terhadap polisi, baik yang di asrama maupun di lokasi lain.

    Informasi itu dibenarkan Kapolres Buol AKBP Amin Litarso yang dihubungi dari Palu, Rabu (1/9/2010) pagi. Namun, Amin belum mendapat laporan lebih jauh mengenai kemungkinan adanya korban lain akibat penyisiran warga tersebut.

    Seperti yang diberitakan sebelumnya, penyerangan warga ke kantor polisi tersebut telah mengakibatkan 19 prajurit Brimob terluka dan satu di antaranya dalam kondisi luka parah akibat terbakar ledakan bom molotov.

    Sementara, kerugian fisik pun terjadi di sekitar Mapolres. Amin menyebutkan, beberapa atribut kepolisian, seperti motor operasional dan pakaian seragam di Balai Tempat Umum (BTU) Buol, menjadi sasaran amuk massa."Di lokasi itu, tiga dari empat motor milik anggota di BTU dibakar dan satu motor lainnya dirusak," katanya.

    Insiden penyerangan itu terkait dengan tewasnya seorang tahanan Polsek Biau bernama Kasmir Timumun pada Senin sore. Keluarga menduga tewasnya Kasmir Timumun, warga Kelurahan Leok II, yang bekerja sebagai tukang ojek, itu, akibat penganiayaan oknum polisi.

    Kasmir ditahan karena kasus kecelakaan lalu lintas yang melibatkan seorang anggota kepolisian di kota itu, namun hari Senin dia tewas di dalam tahanan. Sebagai buntut dari kematiannya, Selasa malam sekitar pukul 21.30 WITA, ribuan warga mendatangi Mapolsek Biau di Kelurahan Kali dan berdekatan dengan Kantor Bupati Buol.


    hehehe... dengan polisi2 indon sendiri sekali kena sweeping oleh jawa2 keparat....Goblok.

    ReplyDelete
  101. IndoNAJIS sembang banyak lebih. IndoNAJIS punya peralatan perang dah berapa tahun tak update. Maintenance tak ada coz tak ada rupiahnya pakkkkk......
    Nak makan pun kena jadi TKI jadi kuli kat bumi MALAYSIA yang menjadi idaman setiap rakyat IndoNAJIS.. tinggal kat MALAYSIA ni mewah kata orang2 IndoNAJIS.. sesekali balik indon jadi billionare rupiah
    Kat IndoNAJIS sana bila ada bencana, pemerintah pun tak mampu nak kasi bantuan.. selalu kena mintak sedekah kat negara luar.. itu pun ada mimpi nak serang MALAYSIA KU YANG GAGAH PERKASA...

    ReplyDelete
  102. weiii jangan lupa indon ada senjata paling canggih kurun ini yang tak ada kat Malaysia. takuttt wooo..


    Senjata yang berteknologi tinggi itu dengan singkatan BR....

    BULUH RUNCING berapa meter BR tak pasti.It is classified and highly confidential.

    Malaysia mana ada senjata ni??? ada ke??? tak mampu beli nye.

    Tanya sat kat Panglima ATM kita... ada ka tak dak senjata terhebat kurun ini....kahkahkah....

    ReplyDelete
  103. Kalau perang terjadi, & dicetuskan oleh Indonesia, maka yg bakal menerima padahnya ialah Indonesia.
    Contohnya, perang Iraq-Kuwait.

    US & Britain akan ambil kesempatan, untuk jajah Indonesia,sebagaimana mana mereka jajah Iraq, dgn alasan untuk mengembalikan keaamanan, walaupun maksud sebenarnya, nak kaut hasil minyak,galian,kayu-kayan yang banyak dekat Indonesia tu.

    ReplyDelete
  104. TNI bunuh rakyat aceh....SIAL askar2 INDONAJIS.....

    ReplyDelete
  105. Kalau indon ni nk sangat perang, apa kata Malaysia suruh je PATI or TKI kat sini jadi askar..Malaysia tengok kan aje...biar indon2 berperang sesama mereka..indon2 kan suka main perang-perang ni..hehe3

    ReplyDelete
  106. Unlike before, we Malaysian are looking forward to exhausting all our diplomatic orders not in single hope that IndoSHIT would sufficiently respond SO THAT we can move on to kicking IndoSHIT shittdipped ass the way IndoSHIT shitdipped brain can never process ... But let that be a surprise to IndoSHIT. A hint though .. it starts with "E". Noooo honey ... the word your thinking is SHIT which starts with "s" .. i said "E". owhh hell ... i gotta poop. Sannnntttiiiiiiiii!!! Kilatkan toilet cepattt aku nak berak!

    owh and ...May the shit be with IndoSHIT.

    ReplyDelete
  107. ADUYAI! INDON MASIH TAK SEDAR2 DIRI LAGI?
    PERASAN TAK TIAP KALI KUMPULAN BENDERA MEMBUAT DEMO UPAHAN TU PASTI ADA BENCANA YG MELANDA INDON. TERBARU LETUPAN GUNUNG BERAPI. KENAPA EK?

    ReplyDelete
  108. http://3.bp.blogspot.com/_vBbeACv_vk8/SvEg0Yvm7PI/AAAAAAAAAAM/ICF-D2kGT9A/S220-h/ha+hah+ha.jpg
    Tangkap Orang Ini DAn bunuh

    ReplyDelete
  109. ini kah tentera malaysia aka malaysian armed force??
    check this out :
    http://www.kaskus.us/showthread.php?t=3181020

    wkwkwkwakakakkkakkk....TAMPANG HOMO PELER 3CM MAU NYERANG INDONESIA? PUNYA OTAK GAK?? WKWKAKAKAKAKAKKKKKK....

    ReplyDelete
  110. ALAY2......OEYY..KALIAN TU KAUM SADUM, PECINTA DUBUR KEK ANUAR HAH?
    BANCI NAK PERANG LAWAN PASUKAN RANKING 3 SEDUNIA?
    OH PLEASE....JANGAN BECANDA DONK AH....
    PANJANGIN DULU LAH PELER KAU ITU, BARU LAWAN PASUKAN KAMI,,,,PASUKAN ELITE NO.3 SEDUNIA...
    WKWKWKWKWKKAKAKAKAKAKKKK.....

    ReplyDelete
  111. ADUYAI! INDON MASIH TAK SEDAR2 DIRI LAGI?
    PERASAN TAK TIAP KALI KUMPULAN BENDERA MEMBUAT DEMO UPAHAN TU PASTI ADA BENCANA YG MELANDA INDON. TERBARU LETUPAN GUNUNG BERAPI. KENAPA EK?
    ----------------------------------------

    Kerana Indon adalah bangsa yang dilaknat tuhan..wakakakka

    ReplyDelete
  112. funny..! i wish indian army is not like this

    ReplyDelete
  113. HA HA HA MAU BUNUH AKU? SILAKAN WAHAI INDON JAWA KREWAKK!
    KALAU SETAKAT JAWA YG BERANI DI NEGARA SENDIRI AKU TAK HAIRAN.
    MANA KUMPULAN BENDERA? APA KONTOLNYA TAK CUKUP PANJANG UNTUK KE MALAYSIA? KAH KAH KAH

    BEGINILAH,KALAU SETAKAT INDON JAWA TINGGALKAN KOMEN TANPA GAMBAR ITULAH SEBENARNYA BANCI!
    BANCI TUA YG HAMPIR MAMPUS DI GEGAR BENCANA ALAM !

    ADA BERANI WAHAI INDON JAWA KREWAKK?

    PI RAHHHH TAK KAN ADA INDON JAWA YG BERANI MENYAHUT CABARAN AKU!

    KERANA APA? KERANA INDON JAWA PENAKUT! TAKUT MENONJOLKAN DIRI WALAU BERADA DINEGARA SENDIRI! LAGI PULAK KALAU BERADA DI MALAYSIA!
    TAKUT KENA SAPU OLEH YOP SAPU? KAH KAH KAH

    BERANI HANYA KERANA UPAHAN,SEKADAR SEBUNGKUS NASI.
    ITU LAH NILAI JATIDIRI JAWA-SEBUNGKUS NASI!

    KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH

    JAWA MARAH YA? KAH KAH KAH KAH

    ReplyDelete
  114. Bendera ancam demonstrasi lebih besarOleh RAJA SYAHRIR ABU BAKAR
    syahrir.bakar@utusan.com.my




    KUALA LUMPUR 1 Sept. – Jakarta diminta segera mencari jalan untuk membawa pulang kira-kira dua juta tenaga kerja Indonesia yang mencari nafkah di Malaysia demi mempertahankan kehormatan serta kedaulatan negara dengan lebih 17,000 kepulauan itu.
    Koordinator Benteng Demokrasi Rakyat Indonesia (Bendera), Mustar Bona Ventura Manurung berkata, selepas kesemua warga Indonesia itu pulang, Jakarta perlu segera memutuskan hubungan diplomatik dengan Kuala Lumpur.
    Tegasnya, langkah itu perlu memandangkan Kuala Lumpur enggan meminta maaf kepada Jakarta dan seluruh rakyat Indonesia berhubung beberapa insiden yang telah mengeruhkan hubungan kedua-dua negara selama ini.
    “Jadi kemarahan rakyat Indonesia itu kini tidak lagi dapat dikawal dan mungkin tindakan para pendemonstrasi akan menjadi lebih agresif beberapa hari akan datang.
    “Kesemua ini gara-gara keegoan Malaysia untuk meminta maaf serta kelemahan Indonesia sendiri dalam menyediakan peluang pekerjaan kondusif buat semua rakyatnya,” katanya ketika dihubungi Utusan Malaysia di sini hari ini.
    Bendera yang cukup vokal dan sentiasa berada di barisan hadapan dalam siri demonstrasi membabitkan isu hubungan Kuala Lumpur-Jakarta sebelum ini sekali lagi bangkit membantah penahanan tiga anggota penguat kuasa marin negara itu oleh polis Malaysia pada 13 Ogos lalu.
    Dalam perbualannya dengan akhbar ini Jumaat lalu, Mustar memberi jaminan tindakan protes termasuk sweeping Malaysians atau mengusir rakyat Malaysia anjuran beberapa kumpulan di sana termasuk Bendera tidak akan menggugat keselamatan rakyat Malaysia.
    Namun laporan Bernama semalam menyebut, rumah seorang jurutera Malaysia di daerah Ketapang, Kalimantan Barat telah dilempar batu besar dipercayai berkaitan tindakan sweeping Malaysians pada Ahad lalu.
    Dalam perkembangan lain, Mustar menafikan laporan menyebut ahli-ahli kumpulan demonstrasi di Indonesia termasuk dari Bendera sebenarnya hanya ‘mencari makan’ serta mendapat bayaran di antara Rupiah 30,000 (RM10.45) hingga Rupiah 40,000 (RM13.90) dan sebungkus nasi campur.
    “Tentu sekali itu tidak benar, kamu fikir semua rakyat Indonesia itu miskin? Jikapun kami tiada wang, darah akan kami pertaruhkan dan buktinya kamu sendiri tahu,” katanya.
    Pada ketika rakyat Malaysia meraikan sambutan Kemerdekaan Ke-53 semalam, sekumpulan penunjuk perasaan di hadapan pejabat Bendera di Jalan Diponegoro, Jakarta mengumpul cap jari darah pada sehelai kemeja-T sebagai ‘hadiah’ kemerdekaan negara.

    SO JAWA2 KEPARAT SILA PULANG KER INDONAJIS YA....SUDAH DI PANGGIL PULANG OLEH KUMPULAN TAIK NAJIS BENDERA......PULANG LA JAWA KEPARAT...DI MALAYSIA ASYIK MEROMPAK, MEMBUNUH & MEROGOL....PULANG LA JAWA2 KEPARAT....PERGI MEROMPAK, MEMBUNUH & MEROGOL DI INDONAJIS....

    ReplyDelete
  115. bangsa indon2 yang tak sedar diri memang layak kembali ke Tanah asal mereka....INDONAJIS

    ReplyDelete
  116. bagus2 pergi berambus semua indon2 laknat dari bumi malaysia ni,amanlah nanti hidup orang Malaysia....

    ReplyDelete
  117. Lupa lak..
    Siapa nak tanggung duit penghantaran pulang indon2 ni...
    pihak taik najis bendera nak bayar dengan apa?..
    Bayar dengan dengan taik ke???...wakaka....
    Ke ada hati nak suruh kerajaan Malaysia sponsor?..... wakakakaka....

    ReplyDelete
  118. Maka sebab itulah tahi diramas2 dipegang2 bila media indonesia mengatakan tahi itu suci......

    media indon sangat bervariasi, 80% entertainment,20% adu domba..maka terhasil lah anak2 merdeka indon yang memegang tahi...

    ReplyDelete
  119. Media2 najis indon bebas sehingga membodohkan rakyat sendiri untuk mempercayai berita yg tidak adil bg kedua belah pihak lagi teruk bukan? Sehingga membuatkan rakyat seolah2 tidak boleh berfikir dgn wajarnya...
    Walhal kami di malaysia...masih mengamalkan kehidupan seperti biasa..tidak sekelumit pun memikirkan hal rakyat indon yang sibuk2 demo sana demo sini...sebab bg kami kematangan & moral rakyat indon tu lagi teruk dari orang yang tidak bersekolah...

    Orang2 gaji indon kami di Malaysia semua selesa disini...

    Kenapa sibuk2 demo tentang malaysia? Kenapa tidak demo dengan kedutaan arab ..walhal orang TKI Indon lebih banyak di dera disana berbanding Malaysia.... dirogol, dibunuh, diliwat, di rompak. Malah, orang2 gaji Indon lebih teruk didera di Singapura. Bahkan lebih ramai orang2 gaji indon lebih ramai di dera dan lebih teruk di dera di bumi Indon sendiri.

    Pergi lah demo dekat arab/singapura embassy sana... sungguh tidak adil .... seolah2 indon ni tak kisah TKI mereka di perlakukan seperti binatang di ARab Saudi dan Singapura..tapi pantang kalau malaysia yg buat... jelous ke dengan aman makmur kami di Malaysia?

    Jangan di hambakan media2 taik sendiri lah... Tuhan guna akal pakai... akal bukan buat hiasan bersama taik.....

    ReplyDelete
  120. Media di malaysia bukan berteraskan entertainment semata2 seperti di indon. Media2 low class di inson mengajar anak2 muda jadi tolol maka lahirnya insan seperti kris dayanti & peterporn. Paling gue bosan nonton tv indonesia kok seksi bangat yah....bogel aja terus....gak ada beda....pengaruh anak2 kecil

    ReplyDelete
  121. Kalo mau maju beritanya ga adu domba....

    Berfikiran kritis...analisis....fokus kepada permasalahan....kalo masalah perbatasan..na..cari jalan gmana bisa ditentuin perbatasannya..

    Ini ga...masalah MANOHARA masalah rumahtangga bisa jadi isu nasional...kan bego
    lagi kebodohan ternyata rakyat teremosional dengan kasus Manohara...

    Kalau mummy sama puppy lho berantakan bisa jd isu nasional ga?? ....bodoh..kan

    ReplyDelete
  122. Penunjuk perasaan tahi di Indon sana bagaikan kerbau dicucuk hidung.

    Kalau kebebasan media di sana bervariasi dan boleh menguntungkan sektor-sektor yang pelbagai di indonesia secara keseluruhannya, takpa laa jugak. Untuk kesejahteraan dan kemakmuran negara.

    Ini tidak, banyak isu sampah yang lebih diutamakan.
    Contoh:
    Manohara...ada ke Manohara bitch ni bagi indon2 berdemo ni makan nasik free sepanjang tahun di kala indon2 tahi ni buat demonstrasi jalanan..?
    Takdak kan..?
    Nasik sebungkus sehari, buluh runcing...tu aje.

    ReplyDelete
  123. Media2 tahi indon mengejar rating, namun alasannya berselindung di balik kebebasan bersuara.
    Banyak isu yang dikira boleh diselesaikan secara diplomasi dan tenteram..tapi indon2 goblok ni(yang kena cucuk hidung macam kerbau) memilih utk berdemo.
    Apa untungnya indon2 goblok ni...?
    Nasik sebungkus sehari, buluh runcing...tu aje.

    Ada bagus kiranya indon2 goblok yang memprotes itu atas dasar isunya 70 juta jiwa indon masih BAB sembarangan. Itu lagi penting.
    Banyak memberi manfaat dan kebaikan kepada kalian warga indon dan juga alam sekitar khususnya.
    (70 juta jiwa bersamaan hampir 3 kali lipat penduduk malaysia.)

    Tapi indon2 goblok lebih pentingkan isu 3 angguta laut yang (kehabisan bateri GPS...wakakaka...dasar penipu besar) ditahan malaysia berbanding masalah berat sistem sanitasi warga indonesia.
    Apa untungnya kalian...?
    Nasik sebungkus sehari, dan najis manusia...tu aje.


    Yabener...inilah hakekat sebenar kebebasan bersuara media indonesia.

    ReplyDelete
  124. Indon Bapa segala Perampok Harta Intelek
    Indonesia is Asia copyright pirate centre: survey

    (AFP) – 14 hours ago

    SINGAPORE — Indonesia has the worst record when it comes to protecting intellectual property rights (IPR) in Asia and Singapore the best, a survey of expatriate business people showed Wednesday.
    "Indonesia seems to have lost its momentum for cracking down on IPR abuses and making the system more compliant with international standards," Hong Kong-based Political and Economic Risk Consultancy (PERC) said.
    Indonesia "has passed new laws that should improve protection of intellectual property, but those rules are not enforced effectively at all, and piracy levels in Indonesia remain among the highest in the world."
    Indonesia was given the worst score of 8.5 out of a maximum 10 points compared to 11 other Asian economies in the PERC survey of 1,285 expatriate managers condcucted between June and mid-August. Zero is the best possible score.
    More advanced economies fared better, with Singapore heading the list with 1.5, followed by Japan (2.1), Hong Kong (2.8), Taiwan (3.8) and South Korea (4.1).
    At the other end of the scale, Vietnam was second worst at 8.4, China scored 7.9, the Philippines 6.84, India 6.5, Thailand 6.17 and Malaysia 5.8.
    The rankings largely reflect studies by the global software industry, which is alarmed by the easy availability of pirated movies and software in Asian cities despite governments' pledges to crack down.
    "Of the emerging Asian countries, Vietnam, Indonesia and the Philippines are all poorly rated not only for their low level of IPR protection but also for such criteria as physical infrastructure, bureaucratic inefficiency and labour limitations," PERC said.
    China also came under strong scrutiny because of the sheer size of its economy and the presence of large companies "capable of using pirated technology to compete in foreign markets," said PERC.
    "Countries like Vietnam, the Philippines and Indonesia do not have this same ability to inflict global damage through IPR piracy as Chinese companies do."
    While China has made strides in clamping down on IPR infringement, its goal of securing transfers of foreign know-how to Chinese firms, using access to its huge market as leverage, remains problematic, it said.
    "So far many of the world?s largest multinationals have been convinced that it is worth the risk of transferring key technology to China in order to develop business there," PERC said.
    "This policy is not illegal, but it could become a growing source of friction.... The more China consolidates its position as a global economic power, the more other governments will be willing to take off the gloves and fight to protect their interests."

    Wahai sang Indon yg di kasihi....Bikin sendiri donk lho punya ...jgan di rampok idea/harta intelektual org lain
    Kok ga bisa bikin sendiri? bukan lho punya sih

    ReplyDelete
  125. Indon Bapa segala Perampok Harta Intelek
    Indonesia is Asia copyright pirate centre: survey

    (AFP) – 14 hours ago

    SINGAPORE — Indonesia has the worst record when it comes to protecting intellectual property rights (IPR) in Asia and Singapore the best, a survey of expatriate business people showed Wednesday.
    "Indonesia seems to have lost its momentum for cracking down on IPR abuses and making the system more compliant with international standards," Hong Kong-based Political and Economic Risk Consultancy (PERC) said.
    Indonesia "has passed new laws that should improve protection of intellectual property, but those rules are not enforced effectively at all, and piracy levels in Indonesia remain among the highest in the world."
    Indonesia was given the worst score of 8.5 out of a maximum 10 points compared to 11 other Asian economies in the PERC survey of 1,285 expatriate managers condcucted between June and mid-August. Zero is the best possible score.
    More advanced economies fared better, with Singapore heading the list with 1.5, followed by Japan (2.1), Hong Kong (2.8), Taiwan (3.8) and South Korea (4.1).
    At the other end of the scale, Vietnam was second worst at 8.4, China scored 7.9, the Philippines 6.84, India 6.5, Thailand 6.17 and Malaysia 5.8.
    The rankings largely reflect studies by the global software industry, which is alarmed by the easy availability of pirated movies and software in Asian cities despite governments' pledges to crack down.
    "Of the emerging Asian countries, Vietnam, Indonesia and the Philippines are all poorly rated not only for their low level of IPR protection but also for such criteria as physical infrastructure, bureaucratic inefficiency and labour limitations," PERC said.
    China also came under strong scrutiny because of the sheer size of its economy and the presence of large companies "capable of using pirated technology to compete in foreign markets," said PERC.
    "Countries like Vietnam, the Philippines and Indonesia do not have this same ability to inflict global damage through IPR piracy as Chinese companies do."
    While China has made strides in clamping down on IPR infringement, its goal of securing transfers of foreign know-how to Chinese firms, using access to its huge market as leverage, remains problematic, it said.
    "So far many of the world?s largest multinationals have been convinced that it is worth the risk of transferring key technology to China in order to develop business there," PERC said.
    "This policy is not illegal, but it could become a growing source of friction.... The more China consolidates its position as a global economic power, the more other governments will be willing to take off the gloves and fight to protect their interests."

    Wahai sang Indon yg di kasihi....Bikin sendiri donk lho punya ...jgan di rampok idea/harta intelektual org lain
    Kok ga bisa bikin sendiri? bukan lho punya sih

    ReplyDelete
  126. Indon Bapa segala Perampok Harta Intelek

    Indonesia is Asia copyright pirate centre: survey

    (AFP) – 14 hours ago

    SINGAPORE — Indonesia has the worst record when it comes to protecting intellectual property rights (IPR) in Asia and Singapore the best, a survey of expatriate business people showed Wednesday.
    "Indonesia seems to have lost its momentum for cracking down on IPR abuses and making the system more compliant with international standards," Hong Kong-based Political and Economic Risk Consultancy (PERC) said.
    Indonesia "has passed new laws that should improve protection of intellectual property, but those rules are not enforced effectively at all, and piracy levels in Indonesia remain among the highest in the world."
    Indonesia was given the worst score of 8.5 out of a maximum 10 points compared to 11 other Asian economies in the PERC survey of 1,285 expatriate managers condcucted between June and mid-August. Zero is the best possible score.
    More advanced economies fared better, with Singapore heading the list with 1.5, followed by Japan (2.1), Hong Kong (2.8), Taiwan (3.8) and South Korea (4.1).
    At the other end of the scale, Vietnam was second worst at 8.4, China scored 7.9, the Philippines 6.84, India 6.5, Thailand 6.17 and Malaysia 5.8.
    The rankings largely reflect studies by the global software industry, which is alarmed by the easy availability of pirated movies and software in Asian cities despite governments' pledges to crack down.
    "Of the emerging Asian countries, Vietnam, Indonesia and the Philippines are all poorly rated not only for their low level of IPR protection but also for such criteria as physical infrastructure, bureaucratic inefficiency and labour limitations," PERC said.
    China also came under strong scrutiny because of the sheer size of its economy and the presence of large companies "capable of using pirated technology to compete in foreign markets," said PERC.
    "Countries like Vietnam, the Philippines and Indonesia do not have this same ability to inflict global damage through IPR piracy as Chinese companies do."
    While China has made strides in clamping down on IPR infringement, its goal of securing transfers of foreign know-how to Chinese firms, using access to its huge market as leverage, remains problematic, it said.
    "So far many of the world?s largest multinationals have been convinced that it is worth the risk of transferring key technology to China in order to develop business there," PERC said.
    "This policy is not illegal, but it could become a growing source of friction.... The more China consolidates its position as a global economic power, the more other governments will be willing to take off the gloves and fight to protect their interests."

    Wahai sang Indon yg di kasihi....Bikin sendiri donk lho punya ...jgan di rampok idea/harta intelektual org lain
    Kok ga bisa bikin sendiri? bukan lho punya sih

    ReplyDelete
  127. INDON BAPA SEGALA PEROMPAK HARTA INTELEK

    Indonesia is Asia copyright pirate centre: survey

    (AFP) – 14 hours ago

    SINGAPORE — Indonesia has the worst record when it comes to protecting intellectual property rights (IPR) in Asia and Singapore the best, a survey of expatriate business people showed Wednesday.
    "Indonesia seems to have lost its momentum for cracking down on IPR abuses and making the system more compliant with international standards," Hong Kong-based Political and Economic Risk Consultancy (PERC) said.
    Indonesia "has passed new laws that should improve protection of intellectual property, but those rules are not enforced effectively at all, and piracy levels in Indonesia remain among the highest in the world."
    Indonesia was given the worst score of 8.5 out of a maximum 10 points compared to 11 other Asian economies in the PERC survey of 1,285 expatriate managers condcucted between June and mid-August. Zero is the best possible score.
    More advanced economies fared better, with Singapore heading the list with 1.5, followed by Japan (2.1), Hong Kong (2.8), Taiwan (3.8) and South Korea (4.1).
    At the other end of the scale, Vietnam was second worst at 8.4, China scored 7.9, the Philippines 6.84, India 6.5, Thailand 6.17 and Malaysia 5.8.
    The rankings largely reflect studies by the global software industry, which is alarmed by the easy availability of pirated movies and software in Asian cities despite governments' pledges to crack down.
    "Of the emerging Asian countries, Vietnam, Indonesia and the Philippines are all poorly rated not only for their low level of IPR protection but also for such criteria as physical infrastructure, bureaucratic inefficiency and labour limitations," PERC said.
    China also came under strong scrutiny because of the sheer size of its economy and the presence of large companies "capable of using pirated technology to compete in foreign markets," said PERC.
    "Countries like Vietnam, the Philippines and Indonesia do not have this same ability to inflict global damage through IPR piracy as Chinese companies do."
    While China has made strides in clamping down on IPR infringement, its goal of securing transfers of foreign know-how to Chinese firms, using access to its huge market as leverage, remains problematic, it said.
    "So far many of the world?s largest multinationals have been convinced that it is worth the risk of transferring key technology to China in order to develop business there," PERC said.
    "This policy is not illegal, but it could become a growing source of friction.... The more China consolidates its position as a global economic power, the more other governments will be willing to take off the gloves and fight to protect their interests."

    Wahai sang Indon yg di kasihi....Bikin sendiri donk lho punya ...jgan di rampok idea/harta intelektual org lain
    Kok ga bisa bikin sendiri? bukan lho punya sih

    ReplyDelete
  128. Indon yang buat demo tu suma indon yang tidak cerdik...yang tidak pernah melihat negara orang dan bercampur dengan masyarakat dunia...ada jugak indo yang cerdik...baca komen2 kat link bwh ni...kebanyakkannya student indon yang belajar kat Malaysia yg menceritakan hal2 yang baik pasal Malaysia...bagus gak ada orang2 yang macam ni...tugas mereka utk menerangkan kepada indon yang tidak pernah datang ke Malaysia and tisak tahu keadaan sebenar indon di Malaysia...

    http://birokrasi.kompasiana.com/ ... t-ilmu-di-malaysia/

    ReplyDelete
  129. Tapi ada jugak indon belajar tinggi, tapi still bodoh coz otak nya terlalu banyak tahi...contohnye seperti berita dibawah ni....

    JAKARTA 1 Sept. - Sekumpulan pelajaryang mendakwa mewakili Gerakan Mahasiswa Hukum Jakarta (Gerakan Mahasiswa Undang-undangJakarta) hari ini bertindak mengotorkan bendera Malaysia dengan telur sebelummembakar dan melontarkan Jalur Gemilang yang terbakar sebahagiannnya itu kedalam kawasan Kedutaan Besar Malaysia di sini hari ini.

    Dalam demonstrasi membantah insidendi sempadan perairan Malaysia-Indonesia dekat Kepulauan Riau baru-baru ini,mereka turut melontar telur dan ikan masin busuk ke dalam kawasan kedutaanbesar itu selain mengotorkan plak nama Kedutaan Besar Malaysia itu dengantepung gandum dan ikan masin busuk.

    Mereka membawa beberapa sepandukyang antara lainnya ditulis diplomasi mati suri, 'ganyang Malaysia', 'belaharga diri bangsa' serta 'malingsia serumpun yang durhaka'.

    DASAR INDON BODOH, TIADA BEDA ANTARA INDON YANG TIDAK BERSEKOLAH DENGAN YANG BELAJAR TINGGI.....MEMANG INDON BER OTAK TAHI.....

    ReplyDelete
  130. hmmmm..kalau mahasiswa inson yang belajar perundangan pun bleh buat demo & baling telur ...can u imagine orang2 yang tak habis sekolah kat indon?? harus lah buat benda yang lebih buruk kan..
    Tak faham la...apa yang media indon war2 kan kat indon sampai Indon educated pun bleh buat benda bodoh cengini...

    Kesimpulannya...kalau sudah bangsa Indon, memang dasarnya bodoh.....

    ReplyDelete
  131. JAKARTA, KOMPAS.com — Malaysia termasuk dalam 10 besar investor di Tanah Air. Menteri Koordinator Perekonomian Hatta Rajasa mengungkapkan, negara jiran tersebut berada dalam urutan nomor lima.

    Sejak 2005 hingga 2009, nilai investasi Malaysia sebesar 1,2 miliar dollar AS. Nilai ini jauh lebih besar dari investasi Indonesia di Malaysia yang hanya sebesar 534 juta dollar AS.

    Selain investasi, ada 6.000 pelajar Malaysia yang menuntut ilmu di Indonesia. Sebaliknya, pelajar Indonesia yang berada di sana sebanyak 13.000. "erekonomian dua belah pihak memang berkembang terus dan ke depan trennya akan meningkat," kata Hatta, Kamis (2/9/2010).

    Hatta mengatakan, pemerintah tidak akan memutuskan hubungan ekonomi dengan Malaysia meski hubungan kedua negara sedang meruncing. "Soal kedaulatan pemerintah menekankan memang tidak ada negosiasi, tapi pemerintah tetap mendahulukan diplomasi," katanya.

    Hubungan kedua negara memanas setelah insiden penangkapan tiga petugas patroli Kementerian Kelautan dan Perikanan (KKP) pada 13 Agustus lalu. Pemerintah Indonesia menyampaikan protes atas penangkapan dan perlakuan buruk terhadap ketiga petugas itu.

    Menanggapi pidato Presiden Susilo Bambang Yudhoyono kemarin malam, Hatta menyatakan sebagai pernyataan sikap yang bijak. "Saya kira pidato itu menggambarkan pidato yang besar," ucapnya.

    Menurut Hatta, ada sejumlah hal yang disampaikan oleh Presiden. Pertama, Indonesia tidak pernah kompromi dalam masalah kedaulatan bangsa. Kedua, Indonesia mau segera menyelesaikan perbatasan yang disengketakan antara Indonesia dan Malaysia. "Untuk itu Presiden mendesak agar Malaysia mempercepat agenda itu," ucap Hatta.

    so...gimana gan?? Malaysia banyak bantuin Indonesia dari investasi...
    kalo di timpa musibah, Malaysia yg pertama nyusul...

    mau terima kasih ama Malaysia gak gan??

    ReplyDelete
  132. Nak Ganyang & Serang Malaysia?

    by Staff Berita Semasa on September 2, 2010

    in Berita Dunia

    indonesia

    Malam tadi dalam Buletin Utama, wakil wartawan mereka di Indonesia iaitu Budi Budiyanto telah menemurah seorang Pengurus Penunjuk Perasaan Upahan. Ha? Penunjuk Perasaan Upahan? Nampak? Jadi, cakap-cakap yang mengatakan mereka nak ganyang Malaysia, sweeping orang Malaysia di Indonesia dan nak serang Malaysia hanyalah sandiwara sahaja. Hanya disebabkan fulus. Dan, disebabkan fulus jugalah hubungan kedua-dua Malaysia vs Indonesia jadi tegang……

    Si Pengurus Penunjuk Perasaan Upahan sendiri mengaku secara terang-terang, bertindak mengurus untuk mendapatkan penunjuk-penunjuk upahan dari penduduk miskin berdekatan Jakarta Dengan bayaran berjumlah lebih kurang 40k rupiah bersamaan RM15, berbas-bas penunjuk boleh diperolehi. Mereka juga dibekalkan nasi bungkus untuk bekalan makan mereka. Persoalannya sekarang siapa dibelakang mereka?

    Kadang-kadang kasihan melihatkan situasi mereka di sana. Tekanan hidup menyebabkan mereka sanggup buat apa sahaja untuk sesuap nasi walaupun tindakan mereka terang-terang tidak membawa sebarang faedah kepada Indonesia. Lebih malang lagi, apabila tindakan tersebut telah membawa kerugian kepada orang Indonesia sendiri.

    Ada cakap-cakap mengatakan dalang disebalik demonstrasi ini adalah orang-orang yang berkeinginan menjatuhkan Susio Bambang Yudhoyuno yang merupakan Presiden Indonesia. Ini diakui sendiri oleh salah seorang pensyarah warga Indonesia yang sudah lama menetap di Malaysia.

    Kebanyakan mereka yang ambil upah nak buat demonstrasi, pegang najis, nak ganyang dan serang Malaysia adalah golongan yang berkelas rendah. Dalam erti kata lain, kurang pendidikan. Kadang-kadang mereka sendiri tidak tahu apa yang mereka laung-laung dan perjuangkan sebenarnya.

    * Suruh baling najis, mereka baling
    * Suruh tunjuk perasaan, mereka ikut sahaja tanpa sebarang matlamat yang jelas
    * Asalkan dapat upah nasi bungkus + rokok

    ReplyDelete
  133. Indon, bagi roti sekeping pun dah boleh membunuh orang

    ReplyDelete
  134. Khidmat urus demonstrasi untung besar

    2010/09/01
    JAKARTA: Perkhidmatan penyediaan peserta demonstrasi yang ditawarkan di kota raya besar ini muncul sebagai perniagaan luar biasa serta memberi peluang kepada penganggur meraih pendapatan dan pada masa sama menimba ilmu bagaimana berdemonstrasi secara tertib.

    Pihak yang memerlukan peserta demonstrasi boleh membuat pesanan untuk pakej lengkap iaitu penunjuk perasaan terlatih, pengangkutan, pemidato, peralatan sistem bunyi, sepanduk dan kenyataan demonstrasi.

    Pakej yang ditawarkan sebuah organisasi bagi membekalkan peserta demonstrasi terlatih di sini dikira berdasarkan bayaran untuk sebuah bas kecil yang boleh memuatkan 30 hingga 35 peserta, iaitu antara Rp1.5 juta hingga Rp2 juta. (RM1 bersamaan dengan Rp2877.5951) Untuk setiap aksi, seorang peserta boleh mendapat bayaran antara Rp30,000 hingga Rp40,000 dan sebungkus nasi campur.


    Seorang pengelola perkhidmatan ini yang dikenali sebagai Aji Kusuma berkata, pakej yang ditawarkannya terdiri daripada peserta terlatih, namun ada pihak lain turut menawarkan peserta demonstrasi berbayar yang tidak terlatih, selain golongan mahasiswa.

    "Anggota demo ini pemuda perkotaan, biasanya mereka yang menganggur kita ajak, buat latihan supaya bila demo, mereka faham isi demo itu.

    "Biasanya kalau kita mahu melakukan aksi A, beberapa hari sebelum hari A, kita sudah melakukan diskusi. Bahawa kita ke A untuk ini dan ini, kita untuk itu dan itu, jadi, kalau di lapangan ditanya orang, mereka faham semua," katanya.
    Beliau berkata, biasanya, bahan taklimat untuk demonstrasi diperoleh daripada pihak yang membuat pesanan.

    DASAR JAWA KEPARAT....NGAK ADA SEMANGAT NASIONALISME NYA...SEMUA NYA PASAL NASI + RUPIAH PAKKKKKKKKKKKKK....ONGKOSNYA PAKKKKKKKKKK.....HAHAHAHA JAWA GOBLOK KEPARAT.....

    ReplyDelete
  135. Indon....Indon...miskin harta..miskin akal
    rela jadi lembu utk sesuap nasi..

    ReplyDelete
  136. I guess jawa keparat yang berdemo ni orang2 yusuf kala or megawati.
    Kalo manusia macam ni diangkat naik presiden, hahaha...indon akan kekal mundur.
    rasuah makin teruk.

    ReplyDelete
  137. Kesian kesian.... nasib baik orang2 Malaysia berakal & cool...berfikir secara rasional...tak beremosi..... rupa2nya keldai2 yg buat demo di indon... teruk sangat kemiskinan di indon sampai indon2 sanggup jadi lembu dan keldai....

    ReplyDelete
  138. Kenyataannya orang2 indon yang dah lama menetap di malaysia dan mendapat kerakyatan tak ingin kembali menjadi rakyat indon, hanya pergi utk bercuti2 jumpa sanak saudara mungkin. hakikatnya ramai rakyat indon ingin benar dtg ke malaysia...

    ReplyDelete
  139. Tidak dapat dinafikan bahawa tingkah laku segelintir rakyat Indonesia terhadap Malaysia timbul dari perasaan cemburu, iri hati dan sakit hati melihat kemajuan dan kemakmuran Malaysia. Indonesia pada suatu masa dulu pernah lebih mahu dan lebih makmur dari Malaysia kini jauh ketinggalan akibat rasuah dan lain lain perngai buruk orang Indonesia itu sendiri.

    ReplyDelete
  140. Pathetic indons
    I have no sympathy what soever for this kind of people....

    ReplyDelete
  141. Kalaulah kerajaan Malaysia halau balik rakyat2 Indon kat Malaysia, mahunye bos Bendera tu kena pancung dengan TKI sendiri....apa Bendera najis boleh beri pekerjaan kepada TKI yang di paksa pulang ke indon?

    ReplyDelete
  142. New product from Indon produced by Bendera......
    Taik dalam polisterin......wakakakakaka......

    ReplyDelete
  143. Orang2 Malaysia jangan terikut2 dengan cara bodoh orang Indon....

    Pemimpin Indon tak sekolah tinggi...semua militer...otak takde langsung nak majukan negara sendiri..itu sebab orang INDON sendiri give up nak jadi warganegara INDON bila dah sampai Malaysia....

    ReplyDelete
  144. kentut dan indonshit memang sepadan

    ancaman Bendera juga macam kentut tak lawas wak

    ReplyDelete
  145. Setakat bakar patung, ramas taik je indon2 ni mampu....sungguh kasihannnnnnnnnnn.....

    ReplyDelete
  146. Indonesia challenges to boycott our products and to end the diplomatic relationship...?

    let's give what they want...n we'll see what's gonna happen...

    ReplyDelete
  147. Disebabkan GPS tiga tahi pegawai Indon abis bateri pun nak naik semangat nasionalisme...suruh orang2 indon sedekah bateri banyak banyak kat pegawai2 laut indon...jangan tersalah masuk sempadan lagi...

    ReplyDelete
  148. Kebodohan indon memang tak boleh digambarkan dengan kata2

    ReplyDelete
  149. Satu hari indon tak demo, indon tak dapat makan. Ada demo ada makan. Kasian deh lo...

    ReplyDelete
  150. Indon2 kat Malaysia ni bila pulak nak berdemo. Kalau ada bagus jugak, senang tangkap ramai2 sekali boleh terus hantar balik Indon. Kalau nak tangkap tiap2 seorang payah, asyik cabut lari aje.

    ReplyDelete
  151. Orang Malaysia yang bermastautin kat Indon...
    Kalau mereka dihalau balik ke Malaysia...
    Rasanya mereka akan dengan senang hati nak balik ke Malaysia or mencari rezeki kat negara negara lain...

    TETAPI... bagi orang Indon kat Malaysia...
    Kalau disuruh mereka balik Indon... siap bagi pengangkutan percuma...
    Nak ker Indon2 di Malaysia balik ke Indon????
    Rasanya, mereka akan siap kutuk kutuk orang Indon yang membesar-besarkan issue ni...

    Beribu orang Indon datang Malaysia secara legal...
    Lagi la beribu ribuuuu orang Indon datang Malaysia secara Illegal...
    Goblok punya Indong

    ReplyDelete
  152. Indonesians yg one kind of species ni bukan senang untuk pihak Malaysia nak tangani. Kalau dah ramai2 ditangkap nak disumbatkan ke mana???. Bukannya hari ini tangkap, esok boleh export mereka ke Jawa. Dah tu nak kena bagi makan lagi.
    Repot bang ngurusinnya. Mereka tu bandel (degil). Presiden sendiri pun tak dihargai konon tidak efisien untuk menangani isu. Tetapi mereka tidak mengerti bukannya mudah untuk menyelesaikan masalah negara, tidak semudah membalekkan tapak tangan.

    Malaysian akui bahawa semangat patriotik those Indonesian memang tinggi. Seperti gunung berapi yang banyak wujud di negaranya, ada yang tidur tetapi nunggu saat untuk meletop aje. Jadinya apabila suasana aman damai, luapan semangat itu tak dapat nak dimuntahkan, maka mereka carilah isu2 di mana mereka boleh pertontonkan semangat yg terpendam itu.
    Itulah sebabnya kita sering baca rakyatnya gemar berdemo (dah jadi macam satu budaya pula), apa lagi kalau mereka dibayar berserta separcel nasi bungkus + sebotol air mineral. Lumayan deh untuk nafkah satu hari. Namun mereka lupa itulah sebenarnya 'trade mark' yg sempat mereka lakarkan kpd wajah bangsa Indonesia sendiri, satu wajah peribadi jelek yg menjadi berita di pelosok ASEAN. Maka Indon2 tak bolehlah nak marah kalau ada orang luar yg memandang rendah derajat mereka kerana indon2 sendiri yg trlebih dahulu melakarnya.

    ReplyDelete
  153. Cabaran terbesar Indonesia untuk jadi negara hebat sebenarnya ialah macamana nak tingkatkan mentaliti jumud rakyat diaorang yang ramai itu..

    ReplyDelete
  154. Eeven if you are smart doesn't mean you can't acts stupid.Mmahasiswa indong ni ada main taik tak?

    ReplyDelete
  155. Hubungan Malaysia-Indonesia ni memang akan sentiasa pasang surut.
    Kalau damai pun, takkan lama...tunggu la another a few months, mesti jadik cerita baru.
    dan indon2 bodoh ni akan terus menerus berdemo, mensweeping, menyalak2 mcm anjing, terlompat2 macam beruk.Media2 bodoh indon akan berterusan berat sebelah dan menjadi provokatif.
    Ada puak lain yang menjadi batu api, menunggu masa yang sesuai untuk berkuasa.

    Kalau macam ni selama2nya, memang Malaysia-Indonesia tidak akan membangun pesat.
    Lupakan lah cita2 menjadi negara membangun. it is not going to happen.

    Malaysia sudah seharusnya faham keadaan ini.
    TKI indon pun dah menempati 10% daripada total rakyat Malaysia.
    Bayangkan, dalam 10 org yg kita jumpa hari2, seorang adalah rakyat indon.

    Bagi aku, kalau menceroboh Kedutaan Malaysia itu adalah satu tindakan melampaui batas.
    Melempar najis tindakan tolol dan tidak boleh dimaafkan sama sekali.

    ReplyDelete
  156. Saat yg di nanti2 dan di idam2 kan oleh warga malaysia.... go BENDERA go BENDERA !!!! ajak jawa2 keparat kalian pulang ke Indonajis.......Jawa2 keparat di Malaysia asyik merompak, merogol, meragut, membuat bising malam2...Pulang la jawa2 keparat ke tanah Jawa keparat kalian....

    ReplyDelete
  157. Orang indon yang kerja di Malaysia berkata,
    "Saya nggak mau pulang, kalau pulang nanti habis semua rupiah/uang saya dirompak oleh pegawai imigresen indonesia,'

    ReplyDelete
  158. indon tu kalau tukar sby pun tak maju jugak kalau dah mentaliti rakyat tahap takde kelas..
    tau nak cari gaduh je..setakat dapat nasi bungkus setiap sorang sanggup main dengan taik
    macam mana la diri sendiri nak maju?

    ReplyDelete
  159. Silakan usir orang indonesia yang ada di malingsia kalau berani, toh malingsia ga akan berani mengusir semua pekerja Indonesia yang ada di malingsia, karena malingsia butuh tenaga kerja Indonesia. Sebanyak 500 ribu orang Indonesia bekerja di perkebunan sawit malingsia, dan itu pekerja ilegal. Pemerintah malingsia tau itu, tapi ga berani mengusir karena kalau itu terjadi bisa hancur perkebunan malingsia..Hugh dasar keparat licik kolonial malingsia itu,jadi jelas malingsia itu negara licik kolonial, babu inggris. Hahahah...silakan usir, saya sangat senang jika pemerintah malingsia dengan tegas mengusir seluruh tenaga kerja indonesia.

    ReplyDelete
  160. kekuatan militer suatu negara tidak dapat dinilai dari 2 anggota militer saja idiot. ga tau apa gimana tentara amerika juga banyak yang pengecut, tapi toh amerika tetap sebagai negara terkuat. dasar memang bego tujuh turunan orang malon tuh, hahah...malon malon tolol amat sih lo...ll
    lagian dari video itu tak ada sama sekali bukti kalau tentarra Indonesia itu pengecut...dibagian mananya??? dasar tolol malon malon emang tolol dari sononya...wakakakaka

    ReplyDelete
  161. Di Indonesia emang orang bebas berkomentar, demontrasi, bebas berbicara. Lain halnya orang di malingsia hanya banyak omongnya di dunia maya saja, karena hidup di malingsia kaya hidup di penjara ga bebas kaya di indonesia....,HAHHAAHAAAAAAAAAAAAAA KASIAN BANGET TUH MALON2...hanya bisa berkoar2 kaya anjing di dunia maya bukannya di dunia nyata kaya di indoneisa.
    jadi maklum saja jika ada blog yang murahan kaya gini, karena hanya inilah yang bisa malon lakukan...,,hhahahah malon2 kasian banget lo..., hidup kayak binatang di kebun binatang,,,ga bebas berekspresi kaya di Indonesia.
    hahahhahahaaaaaaaaaaaaaaaaaaa
    wakakakakaaaaaaaaaaaaaaaaaaa
    I LOVE INDONESIA
    Indonesia memang ga layak dibanding-bandingkan sama negeri malingsia yang segede taik, suka makan taik, jadi pantas dilempar taik........
    wakakakakaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa

    ReplyDelete
  162. Kepada semua orang2 sebangsa dan setanah air Indonesi negeri tercinta, jangan tanggapi ocehan2 malon2. Karena bagaimanapun negeri malingsia ga ada apa2nya dibandingkan dengan negeri kita Indonesia.
    buktinya:

    LAGU "NEGARAKU" SEBAGAI LAGU KEBANGSAANNYA MALINGsia TUH NYONTEK ALIAS JIPLAK LAGU "TERANG BULAN" CIPTAAN ORANG INDONESIA.

    ITU AJA UDAH CUKUP!!!

    BAYANGIN AJA LAGU KEBANGSAANNYA!!!

    NYONTEK

    DARI LAGU NASIONAL NEGARA KITA.

    HAHAHHAAHHAHAH

    BANGGALAH WAHAI ORANG INDONESIA.

    ReplyDelete
  163. masa sih? wah malu ni sebagai warga malaysia, sebagai orang malaysia saya malu sangat, emang wajar orang indonesia tuh ngelempar dengan taik ke kedubes kita.

    ReplyDelete
  164. Anonymous said...

    kekuatan militer suatu negara tidak dapat dinilai dari 2 anggota militer saja idiot. ga tau apa gimana tentara amerika juga banyak yang pengecut, tapi toh amerika tetap sebagai negara terkuat. dasar memang bego tujuh turunan orang malon tuh, hahah...malon malon tolol amat sih lo...ll
    lagian dari video itu tak ada sama sekali bukti kalau tentarra Indonesia itu pengecut...dibagian mananya??? dasar tolol malon malon emang tolol dari sononya...wakakakaka
    -----------------------------------------------

    WAH,KALAU DAH TERKENA BATANG KONTOL SENDIRI PANDAI PULAK JAWA KEPARAT NI BUAT BANDINGAN.
    KALAU TENTERA MALAYSIA YG SEORANG DUA HEBOH DALAM BLOG MEREKA SEPERTI MENGGAMBARKAN SEORANG DUA TU LAH TENTERA MALAYSIA SEBENARNYA.
    GOBLOK TAHAP CIPAN JAWA NIH!

    BANGGALAH KAMU DGN KEBEBASAN MEDIA KAMU TUH! KEBEBASAN YG MENGGAMBARKAN KEBODOHAN JAWA YG MEMANG SEDIA BODOHHH!

    ADA LAGI MAMAT JAWA YG BARU KELUAR DARI BERTAPA YG BARU MELIHAT DUNIA DAN TERUS MEMBANGKITKAN ISU LAGU NEGARAKU. KAH KAH KAH BERKACA DULU BRO!

    LAWAK-LAWAK JAWA SEKOR KAT ATAS NI NAK MENYAMAR JADI ORANG MALAYSIA! KAH KAH KAH PERGI MAIN TAHI LHO!

    ReplyDelete
  165. Jawa2 keparat kalau tak tahu berbicara, pergi main taik....

    ReplyDelete
  166. Orang2 indon sendiri di malaysia tidak mahu balik ke Indonajis, bagaimana mahu di halau nih.....

    Kalau orang2 Indon di Malaysia di paksa balik, boleh ke kerajaan RASUAH INDONAJIS memberi pekerjaan kepada mereka. Sedang kan di INDONAJIS masalah ketiaadaan kerja sangat meruncing especially diPULAU JAWA KEPARAT.....

    ReplyDelete
  167. Kebebasan Media di Indonesia tersangat BODOH DAN LUCU...

    Kebebasan bermedia tidak bermakna etika kewartawan boleh 'dorogol' sesuka hati dengan meyebarkan berita2 yang tidak benar....ya tapi mahu dubuat bagaimana nih kerana indon2 tersangat la BODOH kerana mudah ditipu oleh media2 najis INDONAJIS.....Sampai indon2 dengan bangganya bermain dengan tahi....satu dunia melabelkan INDONAJIS berakyat kan oarang2 yang pengotor dan busuk + GOBLOK....Ini kah yang dibangga-banggakan dengan kosep kebebasan media tahi di INDONAJIS....Bebas macam mana pun, INDONAJIS sentiasa bergolak keran pemimpin yang berotak taik (lebih bertumpu untuk merebut kuasa dan memecah belah kan rakyat2 indon) dan rakyat nya yang bodoh keran berotak taik....

    Susah nih kalau otak nya sudah depenuhi taik....sudah tidak boleh berfikir secara rasional lagik....

    INDON = TAIK

    ReplyDelete
  168. BANGGA LA JAWA KEPARAT DENGAN TAIK2 KALIAN...
    PERGI BAB MERATA-RATA DI PULAU JAWA KEPARAT DAN PERGI RAMAS TAIK KALIAN DAN LUMURKAN PADA BADAN KALIAN DAN BERDEMO LA BERAMAI-RAMAI (INI ARAHAN KEBEBASAN MEDIA TAIK INDONAJIS, MESTI DI IKUTI DEH).....kahkahkah....

    ReplyDelete
  169. Kepulangan warga Indon dari Malaysia akan disambut gembira oleh BENDERA lebih2 lagi pda waktu akan lebaran. Nasib indon2 ini semua nanti akan dibela oleh BENDERA. Kalau tak ada kerja, lapor ke BENDERA, nanti BENDERA akan bagi pekerjaan untuk berdemo demo pula kepede pak Presiden kerana Presiden gagal menyediakan kerja untuk rakyatnya.

    ReplyDelete
  170. Pathetic people lah Indon ni, trying to show the world that they are better than Malaysia....
    But their action speak otherwise
    Even the most ulu of malaysians are way more civilise than these urban indons
    bluekkkkkkk!!!!!!!

    ReplyDelete
  171. Kalau malaysia ni tak lebih makmur dan maju dari indon, tak kanlah berjuta2 rakyat indon sanggup datang sini keje. Ramai indon2 yang mati dalam tongkang semata2 nak cari kerja kuli kat Malaysia ni. Adakalanya jangan letakkan kepentingan politik sempit parti dalam isu2 negara.

    ReplyDelete
  172. Indonesia ignores sanitation, waterborne diseases loom
    Despite the progress in economic development in Indonesia, sanitation has remained a major challenge facing the country, a World Bank executive says.

    Almud Weitz, regional team leader of the Water and Sanitation Program for East Asia and the Pacific, told a media workshop here Monday the problem lay with the absence of investment in the sanitation sector.

    Indonesia has the lowest percentage of urban sewage treatment among neighbors the Philippines, Vietnam and Cambodia.

    The survey found only 2 percent of urban sewage in Indonesia was treated.

    "The three other countries have invested much in sanitation. They have been really into it," Weitz said.

    She added that around 60 percent or about 80 million people in Indonesian had no access to sanitation, inflicting US$6.3 billion in economic losses annually on the country.

    Failure to act immediately would only cause the next generation to bear the consequences, she said.

    "Bad sanitation leads to waterborne diseases such as diarrhea that claims over 100,000 lives of children every year," she said.

    Head of the subdivision for drainage and garbage at the National Development Planning Agency Oswar Mungkasa acknowledged Indonesia had not yet developed a sound sanitation system.

    "Statistically 68 percent of Indonesian people have access to sanitation systems, but it does not meet the standard of proper sanitation," he said.

    He said 70 percent of wells in Jakarta were polluted by E. coli bacteria as many septic tanks were located too close to wells.

    Oswar said the government was not the only one responsible for the sanitation problem.

    "eople need to take responsibility. How you can possibly expect the government to provide sanitation to all Indonesians?"

    He said the government was only responsible for providing access to public sanitation facilities such as public toilets and sewage treatment systems.

    Low public awareness of sanitation is one of the problems, with people in many places still defecating in rivers, the main source of water for their daily needs.

    "They brush teeth, wash and bathe in the same river where they defecate. They do not realize (they're attempting to live a) healthy lifestyle in an unhealthy environment," Oswar said.

    Director of environmental health at the Health Ministry Wan Alkadri said the ministry was organizing a community empowerment program called Community-Led Total Sanitation that had been used since 2005 in six provinces: South Sumatra, East Java, West Java, West Nusa Tenggara, West Kalimantan and Jambi.

    "The program is quite successful in changing people's habits. There are 160 villages in those provinces (where people) no longer defecate (in unsuitable places)," he said.

    Patut la Indon2 suka meramas-ramas taik sendiri. Daripada Indon2/bendera najis sibuk nak bertempur berperang dengan Malaysia, baik settlekan dulu masalah taik negara Indon dulu.

    ReplyDelete
  173. sudah2 la tu wei..kita kan serumpun dan seagama,buat apa nk kecoh2.buat indonesia,salam damai dr ku..buat malaysia,jaga kesopanan anda.ingat apa yang terkandung dlm rukun negara.jgn amarah menguasai jiwa...

    ReplyDelete
  174. saudara se malaysia ku...

    jangan kita ikut macam diaorang, memaki hamun yang buruk-buruk...marah memanglah marah...tapi, kita kan cool, educated dan bersopan...kalau nak maki, maki cara educated...kalau kita ikut maki cam diaorang, kita pun dah terikut sama...so, relaks ya saudara ku Malaysia...kalau nak berperang, harus tenang dahulu, baru strategi boleh menjadi...

    ReplyDelete
  175. Maunya si BENDERA mengongkosin kepulangan semua TKI. Makan mereka aje disuapin, demo mereka disponsorin, berlagu pula mau jadi wira pembela bangsa. Tki-tki di M'sia membilang ringgit, BENDERA di Jawa terjerit2. Kesian de lo...

    ReplyDelete
  176. lha pasukan malaysia kemana??
    nggak bisa menengahi saja ngoceh.
    Malaysia bisanya cuma provokasi..

    ReplyDelete
  177. BLOG TAIK NI..., KAYA MALON!!!

    CAPE DEEEEEEEEEHHHHHHH!!!!!!!!!!!!!

    EMANG KELASNYA MALON...KELAS TAIIIIIIIIIKKK....

    MAKAN DEH OCEHAN TAIK KALIAN............

    KAH KAH KAH KAH

    ReplyDelete
  178. MALAYSIA..THE TRULY APARTHEID ASIA...!!!
    MALAYSIA..THE TRULY APARTHEID ASIA...!!!
    MALAYSIA..THE TRULY APARTHEID ASIA...!!!
    MALAYSIA..THE TRULY APARTHEID ASIA...!!!
    MALAYSIA..THE TRULY APARTHEID ASIA...!!!
    MALAYSIA..THE TRULY APARTHEID ASIA...!!!
    MALAYSIA..THE TRULY APARTHEID ASIA...!!!
    MALAYSIA..THE TRULY APARTHEID ASIA...!!!

    THE SOLUTION FROM MALAYSIA ONLY MAKE THE MALAY RACE IS THE HIGHEST RANK CITIZENSHIP...THE BEST TRULY APARTHEID ASIA..!!!

    THE SOLUTION FROM MALAYSIA ONLY MAKE THE MALAY RACE IS THE HIGHEST RANK CITIZENSHIP...THE BEST TRULY APARTHEID ASIA..!!!

    THERE ARE NO HUMANITY CONCEPT IN CONSTITUTION MALAYSIA FOR ANOTHER ETNICS...

    FREE MALASYIA..FROM THE BEST TRULY APARTHEID ASIA REGIMES....!!!!!!!!!

    ReplyDelete
  179. YOU..THE APARTHEID REACTIONER OF MALAYSIA REGIME..YOU HAVE BEEN ACCUSED WITHOUT BASIS YOUR TRUE FOUNDING FATHER & OTHER FREEDOM FIGHTER WITH THE BAD TERMS..BLA..BLA BLA....
    YOU..EXPLOITE THE LACK OF YOUR NEIGHBOURS...BUT TRULY YOU CHOOSE TO COVER & SAVE YOUR RACIST CHARACTERS WITH REPRESS THE FREEDOM OF SPEECH....
    TO IMAGINE YOURSELF TO BE THE SUPERIOR MALAY RACES...JUST THE SAME WITH THE WHITE RACIST IN SOUTH AFRICA BEFORE MANDELA TO BE PRESIDENT...THE TRULY ISLAM HIJACKER..VERY EMBARRASING!!!!!

    ReplyDelete
  180. COMPARE YOUR COUNTRY WITH THE INDONESIAN GOVERNMENT TO IMPROVE HARMONY WITH CHINESE PEOPLE...SEE THIS

    In Indonesia, during 1965-1998, the celebration of Lunar New Year is celebrated in public is prohibited. Presidential Instruction No. 14 of 1967, the New Order regime under President Suharto, banning everything that smells Tionghoa, including Lunar New Year.

    Tionghoa communities in Indonesia once again have the freedom to celebrate Lunar New Year in 2000 when President Abdurrahman Wahid lifted the Presidential Instruction No. 14/1967. Then follow it up with President Abdurrahman Wahid issued Presidential Decree No. 19/2001, dated 9 April 2001, inaugurated the Lunar New Year a national holiday. Starting in 2002, Lunar New Year as one official declared a national holiday

    http://id.wikipedia.org/wiki/Tahun_Baru_Imlek....

    ReplyDelete
  181. SO THE MALAYSIAN REACTIONER & MALAYSIAN REGIME IS HAPPY IF THEIR NEIGHBOUR (PHILIPINA & INDONESIA) HAS THE SAME CHARACTERS.. WHAT ARE THEY?...THESE ARE..
    - LIKE CORRUPTION
    - OPRESS SENSE OF COMMUNITY JUSTICE
    - PRESERVE Discrimination IN ALL FORMS
    - OPRESS RIGHT TO FREEDOM TO SPEAK & opinions
    - NOT SERVICE THEIR PEOPLE TO GET THE CLOTHING, FOOD, HOUSING.. ETC
    - GUARDING THE BORDER COUNTRY WEAKLY ..SO HE (MALAYSIAN REGIME) COULD STOLE THE LAND OF THEIR NEIGHBOUR

    SO WITH DECEITFUL BEHAVIOR..WANTS TO BE SUPERIOR IN REGION...MAY ALLAH SWT GIVE REWARDS TO THIS NATION THAT DOES NOT GRATITUDE...MASYA ALLAH!!

    ReplyDelete
  182. Saya orang Malaysia....sentiasa mengikuti sejarah dan perkembangan Indonesia..dan saya tertarik dengan blog ini. Indonesia dengan pelbagai bangsa dan pelbagai karenahnya..bukan semua penduduk Indonesia tu tidak suka Malaysia..hanya sebilangan kecil yang diupah untuk memburukkan dan menjejaskan hubungan baik Malaysia dan indonesia..atas kepentingan Zionis..yang bertopengkan islam dan dipelopori Kumpulan Bendera..Mereka ini diberikan dana oleh negara asing dan mengupah orang lain melakukan demonstrasi..sebab ada agenda yang tersembunyi..ia biasa kumpulan kecil..kalau benar..orang islam diindonesia benci sama malaysia kenapa NU dengan ahlinya yang berjuta orang tidak berdemo?..keranaya NU mempunyai jalan yang lurus tanpa dipengaruhi oleh dakyah yang berteraskan Uang semata-mata tidak seperti kumpulan bendera yang mahukan dana dan mempopularkan kumpulan mereka..dan yang kedua mana mungkin melayu acheh akan berperang dengan melayu malaysia yang mempunyai hubungan persaudaraan yang erat..kalau menurut sejarah semenjak zaman pemerintahan sukarno dan shurto ramai ulama2 acheh dibunuh dan dilabelkan ekterimis agama..dan apa jadi kepada GAM(gerakan acheh merdeka)yang dibantai oleh TNI..berapa puluh ribu keluarga GAM yang ditindas dan dimusnahkan kediaman mereka oleh TNI..nah itu jawa punya angakara untuk menghapuskan orang melayu acheh..tapi Allah maha kuasa..dengan perjuangan GAM yang menumpahkan darah dan menanggung penyeksaan akhirnya mereka berjaya menegakkan negara Acheh merdeka dengan mendapat kuasa Autonomi dari jawa..iaitu sama tarafnya dengan wilayah malaysia sabah dan sarawak..kepada pembaca bangsa melayu di Indonesia jangan terpengaruh dengan niat jawa untuk ganyang malaysia kerana mereka ada agenda untuk sumatera..fikirkanlah dengan waras...malaysia yang jahat atau jawa indonesia yang jahat

    ReplyDelete
  183. eh malaysia brani nya cma ngomong doang
    MANA BUKTINYA?
    OMONG KOSONG! NOL BESAR KALIAN SEMUA!

    ReplyDelete
  184. KALUAN SEMUA TU BELUM BENAR!

    ReplyDelete
  185. INDRA PUTRA MAHYUDINSeptember 8, 2010 at 6:51 PM

    AKU MEMANG BERDARAH MALAYSIA TAPI JIWAKU TETAP REPUBLIK TIDAK SEPERTI KALIAN SEMUA!

    ReplyDelete
  186. BAGI YANG MENGHARAPKAN PERSAUDARAAN SERUMPUN DENGAN MALAYSIA...RENUNGKAN DAN BACA BAIK2 ARTIKEL DI BAWAH INI...SIAPA SESUNGGUHNYA REGIM MALAYSIA YANG SELALU BERMANIS MULUT SERUMPUN & SEAGAMA ISLAM....

    http://www.harian-aceh.com/analisi/2452-malaysia-is-not-truly-asia.html

    Monday, 04 May 2009 23:32

    ---Sebelum sampai ke Malaysia, saya hampir percaya bahwa tak ada bangsa di Asia yang boleh mengklaim the truly Asia selain Malaysia.
    Iklan sepanjang tahun 2008 yang memakai trade mark “Malaysia is a Truly Asia” (Malaysia adalah Asia sesungguhnya) memang mampu menyedot kunjungan utama internasional di tahun itu. Selama ini kunjungan wisata Asia berpusat di China dan India untuk kunjungan kultural-historis, dan Jepang dan Korea Selatan untuk kunjungan modern-teknologi.
    Sebenarnya tak boleh lupakan juga Singapore, sebuah negara bandar yang berkembang pesat sejak 70-an karena mampu menguasai Selat Malaka dibandingkan Indonesia. Seperti diketahui Selat Malaka merupakan jalur terpadat perdagangan di dunia. Setiap tahun lebih 50.000 kapal melewati selat ini. Singapore dan Malaysia lebih banyak ambil untung untuk transhipment (cukai laluan, transit, akomodasi, dan pengisian bahan bakar), padahal kita memiliki dua pulau yang lebih strategis dan bersejarah sebagai pelabuhan internasional: Sabang dan Batam.

    Setelah berada di negara ini baru saya mengerti bahwa mereka tak layak mengimbuh as a truly Asia. Meskipun Malaysia menjadi tempat berkumpulnya tiga ras besar Asia: Melayu, India (Tamil), dan China, ketiganya tidak menjadi sebuah komposisi peradaban yang solid. Beberapa etnis lainnya juga dapat ditemukan, Jawa, Dayak, Minang, Arab, Benggali, dan Urdu tapi mereka lebih mirip pelengkap saja. Suku Jawa adalah komunitas terbesar keempat, yang menjadi penyumbang penegakan pilar ekonomi riil Malaysia. Ada lebih kurang tiga juta etnis Jawa dan satu juta etnis-etnis Indonesia lainnya dari 27 juta penduduk Malaysia.

    Istilah “peradaban tidak harmonis” saya gunakan karena mereka tidak melakukan—dalam istilah antropologi—cultural encounter, perjumpaan budaya. Relasi kebudayaan tidak menyentuh esensinya untuk saling mendekap, mempelajari, dan merekonstruksi. Malah terlihat masing-masing kebudayaan besar itu membentuk pagar. Masing-masing pemilik kebudayaan merasa kebudayaannyalah lebih maju dan kebudayaan lain hanya sampah, tak patut ditiru. Tentu bahasa saya agak sedikit keras, tapi memang pelbagai budaya kanon Asia di Malaysia hanya melakukan interaksi fisik-ekonomis dan artifisial belaka. Tamil dan China tidak pernah dianggap sebanding dengan Melayu, bahkan pemerintah Malaysia memberlakukan kebijakan protektif terhadap Melayu, sebuah sikap diskriminasi dalam konteks politik modern. Ada perkataan Mahatir yang masih saya ingat, diucapkan awal tahun 2000-an tentang kekecewaannya tidak berhasil mengangkat Melayu meskipun telah memberlakukan previlese dan affirmative action.

    Slogan pemerintah “Satu Malaysia, Rakyat Didahulukan, Pencapaian Diutamakan” adalah retorika pengakuan dosa bahwa selama ini Malaysia memang tidak benar-benar bisa menyatu. Satu bukti kegagalan pluralisme Malaysia adalah klaim sebagai negara Islam, padahal jumlah pemeluk Islam lebih sedikit dibandingkan Indonesia. Pluralisme kebudayaan tidak menjadi konsep yang menasional di sini.

    ReplyDelete
  187. Untuk indeks demokrasi Malaysia lebih teruk. Negara yang merdeka sejak 31 Agustus 1957, tapi baru berhasil menyatukan 14 federasinya pada 1963 (sebelum akhirnya Singapore mengeluarkan diri dari persatuan federasi Malaya dan menjadi negara merdeka pada 9 agustus 1965), ini masih belum mampu membongkar alam bawah sadar nasionalnya secara lengkap serta mendebat konsep identitasnya konstitusi kemasyarakatannya—memakai istilah Anthony Giddens—secara terbuka.

    Hingga perdana menteri keenam yang dijabat Datuk Seri Ahmad Najib Razak, anak dari perdana menteri kedua Tun Abdul Razak, perkembangan demokrasi di Malaysia masih lambat. Kekuasaan politik sejak kemerdekaan hingga sekarang masih dikuasai Barisan Nasional (koalisi multi-partai yang dipimpin oleh UMNO/United Malays National Organization). Sesungguhnya siklus pergantian perdana menteri tidak mirip sebuah suksesi demokratis, hanya elusan putra mahkota dari sang penguasa sebelumnya.

    Perdana menteri keempat, Mahatir Mohammad, orang yang mampu mengubah Malaysia dari negara berkembang menjadi negara industri, adalah tokoh yang paling berpengaruh di Malaysia sampai hari ini. Naiknya Ahmad Badawi dan terjungkalnya ia di jalan sehingga digantikan Ahmad Nadjib lebih karena kehendak Mahatir. Meskipun track record Najib sebagai wakil perdana menteri sebelumnya tidak istimewa, tapi Mahatir telah terlanjur kecewa dengan Badawi yang tak bisa mengangkat popularitas UMNO dan kegagalan Barisan Nasional pada pemilu 2008, di mana BN hanya mendapatkan 63 persen kursi. Bandingkan pemilu 2004 yang mencapai 91 persen. BN semakin merosot, mirip Golkar di Indonesia yang semakin aus. Namun televisi Malaysia terus menyuarakan mitos kejayaan BN. Najib bahkan sedang dirundung gosip percintaannya dengan seorang model Mongolia, yang terbunuh secara misterius beberapa waktu lalu. Jangan harap kasus ini disiarkan di televisi Malaysia.

    Televisi hanya diisi keberhasilan pemerintah dan puja-puji untuk UMNO/BN. Pemberitaan tentang kinerja pemerintahan negara bagian Penang yang dikuasai non-BN (Democratic Action Party/DAP) dipenuhi opini tanpa kaedah jurnalistik yang benar. Kegagalan BN di Kedah, Selangor, Perak dan Kelantan tidak pernah dikritisi dengan lugas oleh pers. Tokoh-tokoh oposisi seperti dari PKR dan DAP diberitakan dengan suara sumbang. Oposisi di Malaysia diterjemahkan sebagai kelompok pembangkang, sebuah petanda linguistik yang mengaburkan mental ideal fungsi oposisi sebagai penyeimbang (balance) dan kontrol (check) kekuasaan, dan bukan pembangkang keras-kepala (dissident).

    ReplyDelete
  188. Dari segi pengetahuan dan kebudayaan, Malaysia kalah jauh dibandingkan Indonesia. Perkembangan ilmu sosial-humaniora tidak sepesat pembangunan ekonomi dan teknologinya. Sebagai dampak dari belum terbukanya iklim demokrasi, berefek pula pada terpinggirkannya peran ilmu-ilmu sosial-kemanusiaan (Sozialwissenschaft) yang bertugas mengupas aspek kemasyarakatan (Gesellschaft) dan problem-problem subtil di dalamnya. Bahkan kini bahasa Malaysia mulai terpinggirkan sebagai bahasa nasional dan pengetahuan (lingua franca). Bahasa Melayu remuk oleh bahasa-bahasa asing lainnya. Is it the truly Asia? Bahasa Malaysia adalah yang terburuk di semenanjung nusantara.

    Hal yang paling memperkuat saya mengatakan Malaysia tidak pantas menjabat the true culture of Asia adalah sikap rasis yang diberlakukan atas komunitas imigran, terutama Indonesia. Malaysia memiliki sebutan penuh stereotipe terhadap Indonesia: Indon. Ini bukan istilah netral, sebuah istilah politis yang semakin hari semakin dinaturalisasi penggunaannya. Indon sebenarnya sebutan untuk menghina, menabal bangsa babu, pekerja kasar, dan berpendidikan rendah. Satu hari saya mengalami efek stereotipe itu.

    Momen itu berpuncak ketika seorang penduduk apartemen kehilangan hand phone. Saat itu seluruh security di wilayah apartemen dikerahkan untuk mencari HP dan menangkap pencurinya. Anehnya pusat tersangka adalah student Indon (tentu saja tidak lain pelajar Aceh). Pemeriksaan ala polisi India bahlul, sangat berlebihan, termasuk memeriksa telapak sepatu dan menanyai segala macam, seolah-olah baru saja terjadi kasus kriminal besar. Indikasi student Indon sebagai tersangka tidak didasarkan pada alibi dan bukti yang kuat, hanya “perasaan” bahwa HP murah itu pasti dicuri oleh pelajar Aceh, bukan yang lain.

    ReplyDelete
  189. Tuduhan itu hadir karena di alam bawah sadar mereka masih berkecambah pemahaman fasistis bahwa tidak ada dunia (lebenswelt) selain Melayu. Amerika Serikat termasuk negara maju yang masih memperlakukan secara buruk para imigrannya, terutama muslim. Rekaman etnografis imigran ini dapat dilihat pada film Crossing Over (2009), yang dibintangi Harrison Ford, Ray Liotta, dan Ashley Judd. Film ini memperlihatkan razia terhadap pekerja ilegal asal Meksiko dan Asia Timur yang dikejar-kejar bak tikus got. Sebuah slide mengambarkan seorang gadis muslim India ditahan oleh FBI hanya karena menunjukkan opini pembelaannya di dalam kelas atas sikap para teroris pada 21 September. Itulah anatomi imigran. Imigran adalah subaltern, kelas terendah sebuah komunitas. Haknya sebagai warga dibatasi dan diinterpretasikan sewenang-wenang oleh sang pemilik wilayah (the master of territory).

    Imajinasi the truly Asia hanya boleh bisa dimiliki bangsa yang mampu melepaskan diri dari belenggu “batas” (borderness), yaitu bangsa yang mampu rendah hari dan respek terhadap budaya lain.

    Malaysia is not truly Asia. Jangan terlalu terpukau pada Malaysia. Jangan mengaburkan pandangan seolah-olah hanya negara ini solusi pendidikan, padahal banyak tempat di negara kita yang jauh lebih berkualitas dan murah. Kelemahan bangsa kita lebih pada fasilitas dan rasio anggaran pendidikan yang belum membanggakan, bukan pada etos dan semangat meneliti.

    Malaysia masih tersisa sebagai sedikit negara apartheid di alam modern ini – istilah yang digunakan oleh seorang teman, seperti juga Myanmar, China, dan Amerika Serikat.

    ReplyDelete
  190. Sangat teruk dan membosankan ulasan saudara tentang Malaysia..ulasan saudara lebih berbentuk kepada hipotesis diri dan pandangan indonesian sentrik(kalau saudara penulis sejarah)yang memang tertanam sikap bencikan malaysia..dan sudah pasti saudara ahli kumpulan bendera dan saudara memang tidak pernah datang ke Malaysia(hipotesis saya kepada saudara)..berkaitan dengan perpaduan dan kebudayaan kaum di Malaysia saya merasakan Malaysia adalah yang terbaik berbanding Indonesia dari segi kesamarataan dan kebabasan mengamalkan kebudayaan dan agama kaum/bangsa masing2.Di malaysia Cina dan India bebas meraikan kebudayaan masing2 tanpa sekatan dan diberi cuti umum seluruh negara.Mereka dibenarkan membuka sekolah2 Cina dan India. Penggunaan bahasa dan Nama cina dan india dibenarkan di Malaysia sebagai menghormati mereka..Adakah semua ini ada di Indonesia???..malahan cina dan india tidak dibenarkan membuka sekolah/berbahasa/mengunakan nama cina dan india..signboard tidak boleh dalam bahasa cina/india di Indonesia..tapi di malaysia bebas....tapi apabaila semua itu diberikan kepada mereka..adakah mereka masih tidak puas hati?..kalau masih tidak puashati..baguslah mereka pindah DiIndonesia..agar mereka dapat tu semua di Indonesia...dari segi politik yang saudara ulas adalah berbentuk retorik..tidak cukup disokong oleh fakta..baca lagi sejarah berkaitan penubuhan UMNO dan perjanjian London,suruhanjaya Reid,cic,suruhanjaya Cobbold yang berkaitan Malaysia sehinggalah wujudnya penggubalan perlembagaan Malaysia.
    Politik Malaysia masakini menjurus kepada pendemokrasian tulen....saya lebih suka kalau parti politik berlainan memerintah malaysia agar rakyat dapat membanding beza kebolehan dan ketelusan dalam pentadbiran seperti di USA yang silih berganti antara demokrat dan republikan demi mengelakkan unsur rasuah,nepotisme dan penguasaan keluarga pada sistem politik malaysia..ini satu perkembangan bagus dan mengarah kepada demokrasi tulen..
    berdasarkan kedaulatan dan menegakkan undang2 negara Malaysia masih bertoleransi kepada pendatang tanpa izin berbanding jiran yang lain sperti siingapura dan Brunei..Untuk makluman beratus ribu pendatang tanpa izin Filipina dan Indonesia(Tidak memiliki passport)menetap di Malaysia samada (semenanjung,sabah dan Sarawak) TAPI Malaysia masih menutup mata dan rakyatnya tidak berapa berkeras menghalau mereka..malahan menghantar mereka kembali ke negara asal..kos penghantaran berjuta ringgit(malaysia rugi)..tetapi mereka tetap kembali ke Malaysia..kerana apa? tolong jawab..

    ReplyDelete
  191. Singapura dan brunei tidak terdapat pendatang asing dinegara tersebut..kerana mereka keras menegakkan undang..mana-mana Pendatang yang cuba masuk keperairan negara ini akan dihalau sperti anjing kurap..malahan singapura pernah memberi amaran kepada pendatang indonesia akan ditembak dan ditenggelamkan kapal mereka sekiranya mereka cuba masuk ke singapura dan Brunei..tapi malaysia terlalu berlembut sehingga lambakan pendatang asing di malaysia dan beranak pinak pula disini..kejam kah Malaysia....kalau saya pemimpin Malaysia undang2 perlu keras..mencegah lebih baik dari mengubati..pemimpin UMNO lemah..membiarkan pendatang menetap di Malaysia..UMNO harus diganti....biar pemimpin akan datang mengikut cara singapura dan brunei mengekang kemasukan pendatang tanpa izin Indonesia dan Filipina ke Malaysia. Yang ikut cara betul(ada passport) tiada masalah..sila datang ke Malaysia..Biasanya kes jenayah bunuh,rompak dan sebagainya dilakukan oleh pendatang tanpa izin..ini menyukarkan pihak berkuasa mengesan cap jari dan DNA kerana tiada rekod pada imigresen..akhirnya kes ditutup begitu saja sebab pelakunya melarikan diri ke negara asal dan terlepas begitu saja tanpa hukuman setimpal..akhirnya rakyat mula menentang UMNO pemerintah sekarang atas kekhilafan mereka menangani isu ini..yang terlalu bertoleransi atas alasan seagama dan serumpu..bagi saya kedaulatan negera itu penting..kenapa perlu pendatang tanpa izin indonesia dan Filipina bertarung nyawa merentas lautan menyeludup ke Malaysia ..apa yang mereka cari di Malaysia?..adakah malaysia undang2nya tidak keras? kenapa pendatang Indonesia tidak menyeludp masuk di singapura? sedangkan singapura lebih kaya daripada Malaysia?..tolong jawab?.....kenapa orang indonesia perlu lari dari indonesia dan sanggup mati merentas lautan ke Malaysia...kalau benar indonesia itu syurga kemewahan? dan apakah tindakan kerajaan indonesia sekiranya rakyat Myannmar yang berhijrah ke Indonesia dan menceroboh dan melakukan jenayah di Indonesia....kalau tak silap tahun2 yang lepas pelarian Myannmar tersesat masuk ke indonesia..pemerintah indonesia mula heboh dan bertindak menghantar semula mereka kenegara asal...sudah pasti pelarian ini akan dihukum bunuh oleh junta tentera Myannmar..tidak kejamkah Indonesia?perihatinkah rakyat indonesia?..pelarian tu baru berapa puluh orang..kenapa kerajaan indonesia tidak beri perlindungan sedangkan mereka pelarian politik.. yang lari daripada kekejaman tentera Myannmar...kenapa perlu dihantar semula?..fikirlah sendiri..jangan sampai kami rakyat malaysia bertindak kejam kepada pendatang tanpa izin indonesia di Malaysia ini....

    ReplyDelete
  192. ah udah OOT semua ini comentnya kan kita lagi bicara tentara yang mundur dari medan tempur

    tapi coba liat pencapaian tentara malaysia

    http://www.kaskus.us/showthread.php?t=2505986

    WHATT!!! are you kidding me HAHAHAHAHA
    tentara terlatih kok bisa pingsan

    ReplyDelete
  193. Bila indo nak serang Malaysia nih....dah 12 Sept dah....kata nak serang 6 Sept. Aku nih dah ready nak bakar2 rumah sewa indon kat kawasan perumahan kau nih....Kenapa tak serang Malaysia lagi nih, kontol nya kecil ya indonajis......hehehee....

    ReplyDelete
  194. Tribunnews.com merujuk pada buku berjudul "Pertahanan Negara dan Postur TNI Ideal" karya pengamat militer Universitas Indonesia, Connie Rakahundi Bakrie.

    Perbandingan Persenjataan:

    - Alutsista jenis tank, Indonesia hanya memiliki 350 unit kalah dari Singapura 450 unit meski luas wilayah Indonesia hampir 3.000 kali lebih besar dari Singapura.

    Di Asia Tenggara, jumlah tank yang dimiliki TNI AD hanya berada di posisi keempat setelah Vietnam 1.935 unit, Thailand 848 unit, Singapura 450 unit, dan Indonesia 350 unit.

    Untuk Malaysia tidak disebutkan jumlah kepemilikan tank- nya namun yang jelas di bawah Indonesia. Untuk kemampuan dukung tank terhadap personel AD-nya, Singapura masih teratas sedangkan Indonesia di posisi keenam.

    - Untuk kekuataan artileri yang dimiliki TNI AD jauh lebih banyak dari Singapura dengan jumlah mencapai 1.060 unit artileri yang digolongkan menjadi dua kategori jenis T dan Mortir. Keunggulan artileri Singapura adalah karena terdiri dari berbagai ragam artileri.

    Di Asia Pasifik, dengan jumlah artileri sebanyak itu Indonesia hanya di posisi ke-13. Di negara Asia Tenggara, Indonesia di urutan ketiga setelah Vietnam (3.040 artileri) dan Thailand 2.473 artileri.

    Dengan demikian kemampuan dan jumlah artileri yang dimiliki Malaysia berada di bawah ketiga negara ini.

    - Di Asia Tenggara hanya ada tiga negara yang memiliki kapal selam yaitu Indonesia (2 unit SSK), Singapura (3 unit SSK), dan Vietnam (2 unit SSI). Malaysia tidak disebutkan memiliki kapal selam.

    SSK adalah kapal yang dimiliki Indonesia dan Singapura yang dapat dikategorikan tactical submarine berjenis SSK (patrol submarine) dilengkapi anti submarine warfare (ASW). Sementara SSI adalah kapal selam tenaga diesel.

    - Untuk kapal perang jenis PSC, di Asia Tenggara Indonesia teratas dengan jumlah PSC 29 unit disusul Thailand, Vietnam dengan 11 PSC, Malaysia 11 unit PSC, dan Singapura 6 unit PSC.

    Namun untuk kapal perang jenis PCC, Malaysia berad di peringkat atas dengan 185 unit disusul Thailand 110 unit sementara Indonesia hanya 23 unit yang terdiri dari 11 buah bertipe kapal patroli biasa dilengkapi senjata kaliber 20 mm, 4 unit lainnya diklasifikasikan dalam kapal patroli cepat dilengkapi SSM, 4 unit kapal patroli dilengkapi torpedo anti-submarine, dan sisanya 4 unit kapal patroli biasa.

    - Secara umum untuk total pesawat tempur TNI-AU berjumlah 247 unit, RSAF (Angkatan Udara) Singapura 153 unit. Meski lebih banyak namun 53 persen pesawat tempur TNI-AU itu dikategorikan fighter dibandingkan milik Singapura. Di Asia Tenggara, Indonesia terbanyak dimana posisi kedua Vietnam 204 unit pesawat fighter dan Thailand (posisi keempat) 87 unit pesawat.

    Malaysia tidak disebutkan namun yang jelas di bawah dari keempat negara yang disebutkan di atas. Jenis pesawat fighter TNI-AU terdiri atas F-5, F-16, Sukhoi, Su-30, dan 2 unit Su-27, F-5, dan berbagai jenis lainnya.

    - Untuk helikopter yang dimiliki TNI-AU hanya 38 unit terdiri atas dua jenis Assault dan Transport (tipe NAS-332L Super Puma serta NAS-330 Puma). Di Asia Tenggara, jumlah terbanyak helikopter dimiliki Singapura 110 unit, lalu AU Filipina 80 unit. Indonesia berada di peringkat ketujuh dari 10 negara Asia Tenggara. Malaysia tidak disebutkan apakah dibawah Indonesia atau diatasnya. (aco)


    ==================================================================

    Gelak besar aku baca statistik kelengkapan askar indon tu.....pastu masuk bakul angkat sendiri....stakat light tank (amx-13...dah obsolate la) x yah nak bangga la.....at least m'sia ade MBT gen 3.5.......sukhoi indon ngak punya rudal pak (dah la ade 4 bijik je, lg 3 bijik lum sampai )...hahaha, kapal selam type 209 (dah obsolate la,hahaha), meriam kaliber 155 pon indon xdak....WTF????? ahahahaha..... MLRS ade 7 je??????? ahahahahahaha.....kapal perang jgn ckp la.......harap kan sigma 4 bijik je tu pon SAM nte SHORAD je........chitt....... study dulu kekuatan org sebelum nak tulis berita...

    ReplyDelete
  195. Apa ? Askar Indon nak serang Malaysia??? Pastikan pemandu2 teksi Malaysia mengenakan tambang yg tinggi kepada askar2 Indon in case kalau askar2 indon nak lari naik teksi....

    ReplyDelete
  196. ini bukti keberanian tentera malaysia: http://www.heritage.org/research/lecture/us-malaysia-defense-cooperation

    ReplyDelete